Hoewel klein en fragiel, is aardbei één van de meest krachtige en voedzame vruchten om te consumeren. Zij is zeer veelzijdig en neemt deel aan verschillende composities en culinaire recepten, waarbij zij altijd een zoetzure toets aan de gerechten geeft.

Vergeleken met ander fruit is hun concentratie vitaminen en mineralen omgekeerd evenredig aan hun grootte! Een van de componenten van deze zoete en zure “berrie” is vitamine C, die werkt op genezing, de bloedsomloop verbetert en bloedarmoede bestrijdt door de ijzerabsorptie te verhogen. Bovendien kunnen andere vitaminestoffen, zoals B-complex en vitamine K, minerale zouten zoals magnesium, mangaan, kalium en silicium in de samenstelling worden gevonden.

Niemand kan die rode aardbei weerstaan en wordt veel gebruikt op taarten of cakes. Maar je kunt niet alleen overtuigd worden door de smaak. Lees hier in deze blog de redenen om die doos aardbeien in de koelkast te proeven of om vaker aardbeien op je bord te leggen of in smoothies te verwerken.

1. Werkt tegen rimpels en vroegtijdige veroudering: aardbei is gevuld met antioxidanten die voortijdige veroudering en rimpels voorkomen omdat deze antioxidanten vrije radicalen bestrijden.

2. Voorkomt infecties, griep en versterkt haar en botten: dit is de verantwoordelijkheid van vitamine C; aardbei bevat veel vitamine C. Van de populairste fruitsoorten bevat alleen kiwi meer vitamine C. Aardbeien dragen daarnaast bij aan de inname van foliumzuur. Ze bevatten weinig calorieën! Naast het voorkomen van griep en verschillende infecties, versterkt vitamine C tanden, botten en haar en kan het zelfs helpen bij het bestrijden van reumatoïde artritis.

3. Zorg voor het hart: aardbei is één van de rijkste antioxidantvruchten, zoals anthocyanine, die vrije radicalen neutraliseert en het risico op hartaanvallen vermindert, evenals cholesterolverlagende pectine en andere problemen helpt voorkomen.

4. Verbetert de immuniteit: aardbei bevat in zijn voedingssamenstelling vitamines zoals vitamine E, bètacaroteen, bioactieve verbindingen en een uitstekende bron van vitamine C die de immuniteit bevordert en helpt bij het genezingsproces van wonden en de opname van ijzer in voedingsmiddelen.

Hoe aardbei te consumeren
De beste manier om aardbeien te consumeren is door vers fruit te eten als lekker tussendoortje of als fruit snack. Het kan ook worden geconsumeerd in bereidingen zoals gelei, smoothies, yoghurt, jam, taarten, cakes en vullingen van snoep en koekjes.

Belangrijk om te weten
Vanwege het hoge natuurlijke salicylaatgehalte moet de vrucht worden vermeden door mensen met aspirine-intolerantie.