Je weet het misschien niet, maar zonlicht is uiterst belangrijk voor de gezondheid. Gebrek aan blootstelling aan zonlicht kan de lichamelijke en geestelijke gezondheid schaden. Een onderzoek uit 2014 met werknemers toonde aan dat personen die ramen op hun werkplek hadden en daardoor meer werden blootgesteld aan zonlicht,een beter slaapgewoonten en een beter algemeen welzijn hadden, vergeleken met degenen die uitgaven de hele dag binnen opgesloten.

Dit komt omdat blootstelling aan zonlicht gedurende de dag het circadiane ritme in evenwicht houdt, dat licht en donker nodig heeft om goed te functioneren.

Het blootstellen van de huid aan zonlicht helpt het immuunsysteem te versterken en helpt bij de behandeling van huidziekten zoals vitiligo, psoriasis, dermatitis, en speelt ook een belangrijke rol bij de bestrijding van psychische aandoeningen, zoals depressie en de ziekte van Alzheimer.

Zonlicht zorgt ervoor dat de hersenen de productie van melatonine verminderen, een stof die ontspanning en slaperigheid veroorzaakt en bij overmatige productie tot depressie kan leiden.

Aan de andere kant verhoogt het de productie van serotonine, een stof die verband houdt met een goed humeur, waardoor het gevoel van welzijn en de slaapefficiëntie toenemen.

Bij weinig blootstelling aan de zon produceert de huid onvoldoende vitamine D en het kan nodig zijn om deze kunstmatig aan het lichaam toe te dienen door middel van voedingssupplementen.

Jezelf dagelijks blootstellen aan de zon brengt verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee, omdat het de aanmaak van vitamine D stimuleert, wat essentieel is voor verschillende activiteiten van het lichaam, naast het stimuleren van de aanmaak van melanine, het voorkomen van ziektes en het vergroten van het gevoel van welzijn.

Lees hieronder voor andere voordelen die zonlicht omvat:

1. Vermindert het risico op depressie
Blootstelling aan de zon verhoogt de aanmaak van endorfines door de hersenen, een natuurlijk antidepressivum dat een gevoel van welzijn bevordert en de vreugde verhoogt.
Daarnaast stimuleert zonlicht de omzetting van melatonine, een hormoon dat tijdens de slaap wordt aangemaakt, in serotonine, wat belangrijk is voor een goed humeur.

2. Aanmaak van vitamine D
Natuurlijk licht is essentieel voor de aanmaak van vitamine D. De stof helpt de gezondheid van de botten door de opname van calcium door de botten te bevorderen. “Het is uiterst essentieel om de opname van calcium te bevorderen, een mineraal dat de botten sterk houdt”, vertelde Clifford Rosen, een onderzoeker aan het Maine Medical Center Research Institute in de Verenigde Staten, aan Consumer Reports.
Volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Nature Immunology, stimuleert vitamine D ook het immuunsysteem. Dat komt omdat de T-cel – belangrijk voor het bestrijden van ziekteverwekkende ziekteverwekkers – vitamine D nodig heeft om te functioneren.

3. Verbetert de slaap
Omdat blootstelling aan de zon helpt om het serotoninegehalte te verhogen, verhoogt dit ook het gevoel van welzijn en de slaapefficiëntie ‘s nachts, en helpt het ook om gemakkelijker in slaap te vallen.

4. Helpt bij het proces van gewichtsverlies
Nogmaals, de toename van het serotoninegehalte brengt voordelen met betrekking tot de zon met zich mee: naast het helpen van de stemming, reguleert het ook de eetlust. Bovendien bleek uit een dermatologisch onderzoek in 2011 dat blootstelling aan de zon helpt om onderhuids vet te verbranden en indirect visceraal vet te verminderen.

5. Sterke punten voor de bot gezondheid
Vitamine D is essentieel voor de gezondheid van onze botten. Omdat het moeilijk is om de ideale hoeveelheid van deze micronutriënt te verkrijgen door alleen maar te eten, is het noodzakelijk om te zonnebaden zodat de huid het kan produceren.

Het goede nieuws is dat u niet lange tijd aan de zon hoeft te worden blootgesteld, waardoor u het risico loopt verbrand te worden.

Om vitamine D te produceren, zonnebaad je gewoon de helft van de tijd die nodig is om je huid rood te laten worden.

Wel onthouden dat:
Ondanks de voordelen is het een feit dat overmatige blootstelling aan zonlicht ernstige huidproblemen zoals brandwonden, rimpels, puistjes en huidkanker kan veroorzaken, naast andere problemen zoals hitteberoerte en uitdroging.

Daarom is de tip om van de voordelen van zonlicht te genieten zonder last te hebben van brandwonden en andere problemen, om je evenwicht te bewaren.

Gezonde blootstelling aan de zon moet gedurende een korte periode van 15 tot 30 minuten worden gedaan. Het moet worden gedaan zonder zonnebrandcrème, zodat de huid UVB-straling absorbeert.