Veel mensen hebben moeite om te slapen en rollen uren in bed om voordat ze uiteindelijk in slaap vallen. Dit probleem kan buitengewoon frustrerend zijn omdat het de slaapuren verkort en je de volgende dag moe en nukkig kunt zijn. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om je lichaam en geest te ontspannen en om je vermogen, op korte en lange termijn sneller in slaap te vallen, te verbeteren.

Goed slapen lijkt misschien onmogelijk voor personen die aan slapeloosheid lijden, maar het volgen van gezonde gewoonten kan een groot verschil maken.

Hier zijn enkele eenvoudige tips om de kwaliteit van je slaap te verbeteren:

1. Kamillethee drinken
Van kamillethee is bekend dat ze een betere nachtrust biedt, vooral voor degenen die moeilijk kunnen slapen of die last hebben van slaapapneu. Dit komt vooral omdat thee de antioxidant apigenine heeft, die verbinding maakt met receptoren in de hersenen die de slaap bevorderen en slapeloosheid verminderen. Kamillethee helpt de niveaus van tryptofaan of melatonine te stimuleren, hormonen die stress en zorgen met succes elimineren.

2. Valeriaan etherische olie
Valeriaan is een kruid dat al sinds de oudheid wordt gebruikt. Aangenomen wordt dat het stoffen bevat die de slaap bevorderen en kalmeren, en het een licht kalmerend effect kan hebben. Gebruik een paar druppels in een aromatherapie-diffuser. Stel jezelf een paar minuten voordat je gaat slapen bloot aan etherische olie, zodat de effecten de hele nacht aanhouden. Factor die je helpt beter te slapen en je energieën te stimuleren.

3. Etherische olie van vetiver (grassoort)
Gebruik voor het slapengaan een aromatherapie-diffuser gemaakt met de etherische olie van vetiver; deze olie zal helpen het zenuwstelsel te kalmeren en de hersengolven meer ontspannen te maken, wat je helpt om rustig te slapen en fris wakker te worden.

4. Neem een warm bad voor het slapengaan
Warm baden en douchen stimuleren het thermo regulerend systeem van het lichaam, waardoor de bloedcirculatie van de kern van het lichaam naar de perifere plaatsen van handen en voeten aanzienlijk toeneemt, wat resulteert in een efficiënte afvoer van lichaamswarmte en een afname van de lichaamstemperatuur. Baden/douches worden genomen op het juiste biologische tijdstip, 1 tot 2 uur voor het slapengaan, ze zullen helpen bij het natuurlijke circadiane proces en vergroten de kans dat je niet alleen snel in slaap valt, maar ook op een betere slaapkwaliteit.

5. Transformeer je slaapkamer in een slaapverwekkende omgeving
Een rustige, donkere en frisse omgeving kan de slaap stimuleren. Waarom denk je dat vleermuizen zich in grotten verzamelen om overdag te slapen?
Om een dergelijke sfeer te bereiken, verlaag je het volume van buitengeluid met oordopjes, donkere gordijnen en een oogmasker om het licht buiten te houden.

Kortom
Het is mogelijk om thee of deze essentiële oliën te gebruiken om beter te slapen, maar er zijn ook voedingssupplementen in de vorm van pillen die te koop zijn in natuurvoedingswinkels en sommige apotheken. Over het algemeen moeten supplementen worden aangegeven door een kruidendokter of voedingsdeskundige om de meest geschikte dosis te vinden. Supplementen werken goed om de symptomen op de lange termijn te verlichten, bijvoorbeeld door het begin van angstaanvallen te verminderen.

Om de slaap te verbeteren en slaperigheid de volgende dag te voorkomen, is het bovendien belangrijk dat mensen die last hebben van slapeloosheid of slaapproblemen, gewoonten volgen zoals een routine-schema hebben, sporten en cafeïne houdende dranken te vermijden na 18.00 uur