In deze tijd van het jaar nemen de gevallen van verkoudheid en griep veel toe: dit komt omdat het virus langer overleeft bij koude temperaturen.

Hoewel het door een groot deel van de bevolking als onschadelijk wordt beschouwd, is de griep ernstig en moet deze worden behandeld.

Symptomen duren meestal tot een week en wanneer de griep erger wordt, kan dit het uiterlijk van luchtweginfecties begunstigen. De pathologie is riskanter bij ouderen of al verzwakte mensen. Maar met veel rust, veel water en behandeling herstellen de meeste gezonde mensen.

Behandeling voor griep kan worden gedaan met het advies van je arts, maar er zijn ook manieren om de symptomen sneller te verlichten, met de top 6 tips.

1. Veel drinken
Vloeistoffen, vooral water, zijn nog belangrijker als de griep koorts veroorzaakt, omdat uitdroging kan optreden. Bovendien kunnen heldere vloeistoffen zoals vruchtensappen, thee, vitamines en soepen de nodige voedingsstoffen leveren, wanneer de persoon erg ziek is en niet in staat is om te eten.

2. Propolis
Een paar druppels propolis aan je drankjes toevoegen, helpt infecties te bestrijden en keelpijn en hoest te verlichten (veel voorkomende griepsymptomen).

3. Gorgelen met zout en water
Gorgelen met zout en water helpt om het ongemak en de ontsteking van de keel te verminderen, die kunnen optreden bij griep en is effectief bij het verwijderen van afscheidingen daar.

4. Neem meer knoflook in je dieet op
Studies tonen aan dat dit kruid de frequentie van infecties kan verminderen en de meest voorkomende griepverschijnselen kan verlichten. Dankzij een stof, die allicine wordt genoemd, is knoflook effectief in het bestrijden van virussen.

5. Eet gezond
Gezond eten met voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten en voedingsstoffen is van cruciaal belang voor de goede werking van ons immuunsysteem. Als je lichaam goed wordt gevoed, zijn je kansen om de strijd tegen het virus te winnen groter.

Zoveel als de griep je eetlust wegneemt, moet je je inspannen en fruit en groenten consumeren; granen, magere eiwitten zoals eieren, kip en vis en gezonde vetten, zoals avocado en transvet zoals margarine.

6. Rust nemen
Het lichaam moet al zijn energie gebruiken om het griepvirus te bestrijden, dus ga geen fysieke activiteiten doen. Idealiter neem je een dag vrij van werk, school of om sneller te herstellen.

Vorig artikelZet eens wat vaker je hakken in het zand
Volgend artikelWortel & maïssoep