Het immuunsysteem wordt gevormd door een complex geheel van cellen die als functie hebben de afweer van het lichaam te behouden, het gezond te houden en het lichaam te beschermen tegen ziekten, infecties en tumoren, voornamelijk veroorzaakt door de werking van externe indringers, bacteriën, virussen en parasieten. En elke zorg is belangrijk om te proberen de opmars van Covid-19, een infectie veroorzaakt door het nieuwe coronavirus, te stoppen. Naast constante hygiëne, zoals handen wassen en het vermijden van knuffels en kusjes, is het echter ook belangrijk om de immuniteit hoog te houden, zodat het lichaam zich kan verdedigen tegen de “aanval”. Hiervoor is het ook goed om een uitgebalanceerd dieet te volgen, regelmatig te sporten, goed te slapen, niet te roken en jezelf te goed te hydrateren.

Lees hieronder 5 tips die helpen het immuunsysteem te versterken.

1. Behoud mondhygiëne
De mond is één van de belangrijkste toegangspoorten voor virussen en bacteriën. In die zin is het cultiveren van mondhygiënegewoonten de beste manier om de werking van schadelijke agentia te bestrijden en het immuunsysteem in goede staat te houden, naast het voorkomen van gaatjes, gingivitis, parodontitis en andere problemen.

2. Consumeer knoflook en ui
Knoflook en uien zijn rijk aan ontstekingsremmende, antivirale, anti parasitaire, antibacteriële en schimmelwerende stoffen, waaronder allicine zelf. Het is dus een geweldige remedie om verkoudheid, griep en infecties in het algemeen te voorkomen.

3. Eet vitamine C-rijk voedsel
Sinaasappel, mango, aardbei en peper zijn rijk aan vitamine C, verhogen de aanmaak van leukocyten, afweercellen die de weerstand stimuleren en werken direct in op onze afweercellen, de witte bloedcellen. De componenten ervan helpen ziekteverwekkende micro-organismen te bestrijden en dragen bij tot de versterking van antilichamen.

4. Consumeer Propolis en Kurkuma
Deze voedingsmiddelen zijn mogelijk ontstekingsremmend en studies tonen aan dat ze het immuunsysteem helpen functioneren.

5. Heb een gezond voedingspatroon
Het eten van voedsel met een hoge voedingskracht is de basis voor het voorkomen van veel ziekten. Nutriënten kunnen onzuiverheden verwijderen en spier-, bot- en orgaanstructuren versterken. Vermijd geïndustrialiseerde en kunstmatig verwerkte producten, omdat ze een tekort aan voedingsstoffen hebben en verschillende stoffen kunnen bevatten die schadelijk zijn voor het lichaam.

6. Goede nachtrust
Een goede nachtrust is essentieel om je energie terug te krijgen. Het is tijdens de rustperiode dat het lichaam zijn functies reguleert en werkt om het immuunsysteem goed te laten functioneren. Slechte slaap verhoogt op zijn beurt de ontregeling van cortisol, een hormoon dat verantwoordelijk is voor het beheersen van stress, het bestrijden van ontstekingen, het handhaven van een goede bloeddruk en het helpen van het immuunsysteem om goed te functioneren.

Het is belangrijk om te weten dat:
Als we goed eten, hebben we de kans om een betere immuniteit te hebben, maar tal van factoren zijn van invloed omdat, zelfs, als de immuniteit laag is, het handhaven van een uitgebalanceerd dieet kan bijdragen aan een reserve aan vitamines en voedingsstoffen om beter op infecties te reageren.

Foto: Miguel Á. Padriñán