Iedereen heeft soms een dag die eindeloos lijkt, waarbij verschillende dingen fout gaan en een slecht humeur veroorzaken. Maar stel je voor dat iemand die dag een simpele houding aannam die de negatieve energie zou afschrikken en wat meer vreugde zou brengen? Het zou leuk zijn, toch? Het is belangrijk dat we aandacht besteden aan onze gemoedstoestand, omdat deze niet alleen als energiebron dient, zodat we beter kunnen omgaan met de tegenslagen op onze paden, maar ook als een hulpmiddel voor ons om het leven op een lichte manier te zien. Goedaardige mensen infecteren de omgeving, waardoor deze gelukkiger en lichter wordt. In tegenstelling tot de slecht gehumeurde mensen die bij aankomst weglopen en hun ‘energie’ op een negatieve manier in de omgeving houdt. Daarom hebben we op plaatsen met een sterke nadruk op negatieve dingen de neiging om deze informatie vast te leggen en emotioneel te reageren.

Hieronder volgen 5 praktische tips die je kunnen helpen je humeur te verbeteren:

1. Probeer niet weg te lopen voor het probleem
Weglopen voor het probleem veroorzaakt zelfs tijdelijke verlichting, maar het heft het niet op. Stressvolle situaties zijn vooral kansen voor persoonlijke groei, een manier van zelfkennis en volwassenheid. In het begin is het misschien slecht, maar het is de moeite waard om te weten dat je met negatieve aspecten van je leven om kunt gaan.

2. Adem diep
In tijden van stress, zowel in het privéleven als op het werk, is het gebruikelijk om de term ‘stoppen om te ademen’ te horen. Hoewel het klinkt als een cliché, kan ademen tal van wetenschappelijk bewezen voordelen opleveren voor lichaam en geest.

3. Maak een wandeling
Lopen werkt goed voor de geestelijke gezondheid van mensen, weet je? Bij het uitvoeren van deze fysieke activiteit verbrandt het lichaam ook enkele hormonen die vrijkomen tijdens stress of bij een angstcrisis, bijvoorbeeld om ons humeur en zelfrespect te verbeteren.

4. Ontwikkel goede energie
Ontwikkel goede energie, geloof in het vermogen om te overwinnen en in je eigen prestatie. We moeten positief zijn, in de overtuiging dat er altijd een manier is om een obstakel te overwinnen, we hebben de kracht in ons om na te gaan wat we willen en te vechten. Geloven in ons vermogen helpt ons om positiever en zelfverzekerder en daardoor humoristischer te blijven.

5. Sta open voor nieuwe ervaringen
Introduceer nieuwe dingen in je leven: een boek lezen, een nieuw lied, een andere maaltijd … zo simpel en je humeur wordt meer gestimuleerd en stopt met draaien rond vicieuze emoties.

Foto: Sam Manns