Collageen is één van de grootste eiwitten in ons lichaam en is ook verantwoordelijk voor het geven van stevigheid aan de huid, het vernieuwen van huidcellen en het verstrekken van elasticiteit. Het is ook het grootste element van haar en nagels, helpt cellen en weefsels bij elkaar te houden en beschermt de huid tegen de absorptie en verspreiding van schadelijke stoffen zoals toxines, micro-organismen en kankercellen.

Bovendien kan collageen ook helpen bij het behandelen van het lekkende darmsyndroom, de stofwisseling versnellen, nagels en tanden versterken en heeft een ontgiftende werking en kan cellulitis helpen verminderen.

Door de jaren heen en vanaf de leeftijd van 35 jaar neemt de aanmaak van collageen in het lichaam af. Het resultaat is dat het haar levenloos is, de huid slap en gerimpeld wordt, de pezen en ligamenten niet langer zo elastisch zijn als voorheen en de gewrichten stijver worden.

Het goede nieuws is dat je je lichaam van eiwitten kunt voorzien door bronnen van de stof in het dieet te integreren. Wil je weten wat ze zijn? Bekijk hier in deze blog in welke voedsel deze zitten.

Collageenrijk plantaardig voedsel:

1. Amandelen, walnoten en noten

In de samenstelling van deze voedingsmiddelen bevat het meervoudig onverzadigde vetzuren die bijdragen aan de vitaliteit van de huid. Ze zijn ook een geweldige bron van vitamine E die essentieel zijn voor de vorming van collageen.

2. Donkere bladgroenten
Deze groenten zijn rijk aan foliumzuur en een belangrijke voedingsstof in cel replicatie. Ze hebben ook een antioxiderende werking, die beschermt tegen vrije radicalen en die de collageenvorming kunnen aantasten. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze ook rijk zijn aan vitamine C; enkele voorbeelden van donkergroene groenten zijn: broccoli, boerenkool, spinazie en linzen.

3.Knoflook
Knoflook bestaat uit taurine en liponzuur, wat helpt bij de reconstructie van beschadigde collageenvezels. Bovendien heeft het zwavel in zijn samenstelling, wat een noodzakelijk item is voor de vorming van collageen in het lichaam.

4. Rood fruit
Rood fruit zoals aardbei en bramen bevatten vitamine C en flavonoïden, die bij het samenwerken een antioxiderende werking hebben, dus bestrijden ze vrije radicalen en veroudering in het menselijk lichaam, wat een belangrijke oorzaak is van verlaagde collageengehaltes in het lichaam.

5. Citrusvruchten
Ze zijn zeer rijk aan vitamine C, gunstig voor de eiwitsynthese, die wordt omgezet in collageen. Het ideaal is om 3 soorten citrusvruchten per dag te consumeren, enkele voorbeelden hiervan zijn: ananas, sinaasappel, citroen, aardbei, perzik en pruim.

6. Tomaat, peper en rode biet
Deze groep groenten bevat de antioxidant lycopeen in hun samenstelling die de huid beschermt tegen beschadiging alsof het een natuurlijke zonnebrandcrème is, terwijl het collageengehalte in het lichaam toeneemt.

Het is belangrijk om te weten dat het niet voldoende is om alleen collageenvoeding te eten om het lichaam van eiwitten te voorzien, maar het is ook essentieel om voedingsmiddelen te consumeren die voedingsstoffen bevatten die de productie van de stof stimuleren.

En wat zijn deze voedingsstoffen?
Vitamine C, Vitamine E, Koper, Selenium, Zink, Zwavel en Silicium. Er is ook vitamine A, die beschadigd collageen helpt herstellen.

Vorig artikelCitroenrozemarijn thee
Volgend artikelRecept van zwarte rijst met groenten in tamari-saus