Hoewel we eiwitbronnen in verband brengen met vlees, zijn groenten en bladgroenten ook rijke opties voor het absorberen van deze krachtige voedingsstof in het lichaam. Kool, spinazie, broccoli … genoeg alternatieven om het menu te verrijken en lekker en gezond recepten te maken!

Hier een ranking van de meest eiwitrijke groenten en hun gezondheidsvoordelen!

De plantaardige bronnen van eiwitten zijn goede keuzes als het gaat om gezonde en makkelijke maaltijden te maken. Naast het feit dat ze extreem veelzijdig voedsel zijn, zijn ze rijk aan verschillende voedingsstoffen, gemakkelijk en praktisch om op te nemen in onze dagelijkse voeding.

In de volgorde van grotere hoeveelheden eiwit in de groentegroep is de nadruk op spinazie, broccoli, bloemkool, peterselie en witte kool, die uitstekende bronnen van plantaardige eiwitten zijn, omdat het gezonde en betaalbare groenten zijn om in de voeding op te nemen. Eiwitten zijn fundamenteel voor het lichaam en moeten volgens de behoeften van elk individu worden geconsumeerd.

De 6 meest eiwitrijke groenten

  1. Spinazie: bevat circa 50% eiwit in haar voedingssamenstelling, leidend tot de ranglijst van de belangrijkste groene bronnen van de stof. Bovendien is een van de componenten van de groep donkere basisgroenten een bron van ijzer, calcium, fosfor en vitamine A en B die voor een gezond lichaam werken.
  2. Boerenkool: bevat circa 45% eiwit in haar voedingssamenstelling. Groenten, afgezien van eiwitten, hebben een ontstekingsremmende werking in het lichaam en helpen verschillende ziektes voorkomen, zoals artritis, astma en sommige soorten kanker (borst, keel, dikke darm en prostaat).
  3. Broccoli: bevat net zoals boerenkool circa 45% eiwit in haar samenstelling. Het veelzijdige voedsel is een bron van belangrijke voedingsstoffen en heeft alkalische eigenschappen, die verantwoordelijk zijn voor het in balans houden van ons lichaam en helpen bij het elimineren van gifstoffen uit het lichaam.
  4. Bloemkool: bevat circa 40% eiwit in haar samenstelling en is een voedsel dat rijk is aan vitamine K, dat werkt in de ontwikkeling van onze botten en gunstig is voor een goede bloedstolling, het verminderen van bloeden in het geval van blessures.
  5. Peterselie: bevat circa 35% van het eiwit in haar samenstelling. Peterselie wordt veel gebruikt voor specerijen en zelfs om verschillende gerechten te garneren, deze kruiden gaat veel verder dan dat, het voegt vitamines A, C en K toe aan onze maaltijd die ons immuunsysteem en cardiovasculaire systeem ten goede komen, waardoor we gezonder worden.
  6. Wittekool: als je niet zo dol bent op wittekool, dan kun je van mening veranderen omdat met circa 20% eiwit heeft deze groente een antioxiderende werking die helpt bij de bestrijding van vrije radicalen in ons lichaam, waardoor ziekten en infecties wordt voorkomen.
Vorig artikelWereld Niet Roken Dag: word én blijf rookvrij
Volgend artikelVerfrissende tropicalsap