Amaranth is een glutenvrije graan, rijk aan eiwitten, vezels en vitamines die kunnen helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Is rijk aan calcium en zink en helpt bovendien, vanwege het hoge calciumgehalte, het lichaam de efficiëntie van spierweefselherstel te verhogen en tevens de botmassa te behouden.

Twee eetlepels amaranth bevatten ongeveer 2 gram vezels en een jongvolwassene heeft 30 tot 40 gram vezels per dag nodig, dus 15 eetlepels amaranth is genoeg om in de dagelijkse behoeften te voorzien.

5 voordelen van amaranth zijn:

1. Verbetert de gezondheid van het hart
De fytosterolen gevonden in amaranth worden geassocieerd met een verlaagd cholesterolgehalte, terwijl grote hoeveelheden van voedingsvezels ook helpen om je cardiovasculaire systeem in evenwicht te brengen en ook het verminderen van de kans op beroertes en hartaanvallen te krijgen. Bovendien verhoogt het hoge kaliumgehalte in amaranth de gezondheid van het hart door de bloedvaten te ontspannen. Kalium is een vasodilator, waardoor de spanning in de slagaders en aders vermindert. Hierdoor verlaagt de bloeddruk en de kans op coronaire hartziekte.

2. Verbetert de spijsvertering
Amaranth bevat een hoog gehalte aan vezels, die kan helpen om de spijsvertering te optimaliseren en een opgeblazen gevoel, constipatie, krampen en ernstige aandoeningen zoals maagzweren en zelfs darmkanker te voorkomen. Bovendien helpen de vezels de efficiëntie van de opname van voedingsstoffen te vergroten en omdat het een zeer voedzame graan is, is dit een belangrijk en gunstig neveneffect.

3. Versterkt het immuniteit
Amaranth bevat vitamine C (wat zeldzaam is in granen). Met zijn hoge niveaus van vitamine C, kan deze helpen om je immuunsysteem te stimuleren in de productie van witte bloedcellen en kan ook bijdragen aan de toename van de wondgenezing en herstel van cellen, als gevolg van hun functionele rol bij de productie van collageen.

4. Verbetert de gezondheid van de botten
Met meer dan twee keer het calciumgehalte dan in melk, kan de amaranth korrel een belangrijke bijdrage leveren aan een goede gezondheid en botmineraaldichtheid. Omdat calcium een essentieel onderdeel van onze botten is, kunnen we het ontstaan van osteoporose te voorkomen door dit calciumrijke graan aan ons dieet toe te voegen.

5. Helpt bij gewichtsverlies
Amaranth kan de insulinespiegel in het lichaam effectief verlagen, waarbij tegelijkertijd een hormoon in het lichaam wordt vrijgegeven dat ons effectief vertelt dat we voldaan zijn. Dit is het tegenovergestelde van het ‘hongerhormoon’, waardoor mensen meer eten tussen de maaltijden en daardoor de gewichtstoename toeneemt.

Vorig artikelBosvruchten-sap met cocos water
Volgend artikelNatuurlijke cosmetica en hun voordelen voor de huid