Eetstoornissen worden gekenmerkt door verstoringen in eetgedrag, wat kan leiden tot extreme gewichtsverlies (cachexia – als gevolg van onvoldoende of vermindering van de voedsel), obesitas (als gevolg van inname van grote hoeveelheden voedsel) of andere fysieke problemen. De belangrijkste soorten eetstoornissen zijn anorexia nervosa en boulimia nervosa. Beide hebben gemeenschappelijke kenmerken: een intense bezorgdheid en overmatige angst over het gewicht, een vervormde waarneming van de lichaamsvorm en zelfbeoordeling op basis van gewicht en fysieke vorm.

Hoewel het misschien niet mogelijk is om alle gevallen van eetstoornissen te voorkomen, is het belangrijk om de behandeling zo snel mogelijk te starten zodra je de symptomen ervaart. Daarnaast kan het onderwijzen en aanmoedigen van gezonde eetgewoonten en realistische opvattingen over voedsel en lichaamsbeeld ook helpen bij het voorkomen van de ontwikkeling of verergering van eetstoornissen.

5 Gezonde manieren om eetstoornissen te vermijden!

1. Gezonde en uitgebalanceerde voeding
Een kleurrijk gerecht, rijk aan vitamines, mineralen en eiwitten is essentieel. Het hoeft niet noodzakelijk een streng dieet te zijn, met zoveel beperkingen, maar het is noodzakelijk om het voedsel in balans te houden om alle essentiële voedingsstoffen voor ons welzijn te verkrijgen.

2. Eigenwaarde: acceptatie is essentieel
De normen voor schoonheid die worden voorgesteld, mogen niet de uwe zijn. Leer om je lichaam te accepteren en te verzorgen zoals het is. “De culturele context, de waarde dunheid, te associëren met de schoonheid, geluk en waarde, en het creëren van de druk voor mensen om te proberen in te passen dit patroon is een factor in verband met de incidentie van deze aandoeningen,” aldus psychologen.

3. Goede communicatie: vooral in het geval van kinderen en adolescenten
Bevorder een gesprek over goede voeding en een gezond leven. Wees alert op de schade die kan worden veroorzaakt en hoe belangrijk is om in balans te leven.

4. Kwaliteit van leven: oefen wat sport of stel wat activiteit voor.
Hardlopen, stevig wandelen fietsen of zwemmen zijn oefeningen die je helpen om een gezonder lichaam te hebben en een evenwichtiger voedingspatroon kunnen stimuleren. Fysieke activiteiten geven bovendien een ‘opstap’ in de stemming en daarmee in het zelfrespect.

5. Goede nachtrust
Goed slapen, lichaam en geest ontspannen maakt deel uit van een gezond leven. Het helpt stress te verminderen, en ook bij afvallen proces.

Vorig artikelDe 5 beste essentiële oliën voor de hersenen
Volgend artikelVegan kikkererwten balletjes met wortelen en kruiden