Het lijkt misschien moeilijk om vriendelijk te zijn en toch je grenzen te respecteren, maar het is mogelijk om nee te zeggen en vriendelijk te blijven.

Metta meditatie is een manier om liefde en vriendelijkheid te beoefenen; het is de sleutel tot alle vormen van boeddhisme. Liefde en vriendelijkheid betekent niet dat je grenzeloos bent in jouw inspanningen om anderen te helpen, maar dat je anderen een plezier doet. Het betekent dat je deze houding moet oefenen zonder dingen te zeggen die je niet meent. Alleen omdat je wilt dat andere mensen gelukkig zijn en hun weg in de wereld vinden, wil nog niet zeggen dat dit de juiste weg is.

Het eerste deel van Metta’s meditatie is voor jezelf: Dat je gezond, gelukkig mag zijn en dat alles goed mag gaan. In het tweede deel wensen we hetzelfde voor iemand anders en in het derde deel wensen we hetzelfde voor iedereen.

We willen het goede, het goede van alle levende wezens, inclusief onszelf, en daarom gaat Metta meditatie over heelheid en eenheid. We wensen dat liefdevolle vriendelijkheid een deel van ons dagelijks leven kan zijn, niet alleen voor degenen die we nu niet kunnen helpen, maar ook voor de toekomst. We willen dat aan al onze behoeften wordt voldaan, zelfs als dat betekent dat we onszelf moeten opofferen.

  1. Spreek duidelijk en kijk de persoon in de ogen. Als je wacht tot ze later antwoorden blijf standvastig en ga door met je beslissing in plaats van te handelen.
  2. Als je nog geen besluit hebt genomen, vraag dan wat tijd om erover na te denken, maar gebruik geen woorden als “misschien later” als je gewoon nee wilt zeggen. Als je wilt, kun je hen bedanken voor het vertrouwen zonder vragen te stellen. Formuleer jouw redenen om niet positief te stemmen en vertel hen dat je er tijd en aandacht aan zult besteden.
  3. Geef ze de redenen voor afwijzing, maar houd het kort en eenvoudig.
  4. Als iemand constant blijft aandringen, leg hem dan uit dat je je ongemakkelijk voelt.
  5. Door de persoon te erkennen en niet te oordelen, laat je ruimte voor hun mogelijke teleurstelling.
Vorig artikelDe wet van verbinding verrijkt je mindset
Volgend artikelBelangrijke basisprincipes van intuïtief eten