Ons dieet bevordert gewichtsverlies en we gooien dieetboeken en tijdschriftartikelen weg die ons de illusie geven dat we goed moeten eten om snel, gemakkelijk en permanent af te vallen.

Door deze leugens voelen we ons als mislukkelingen als we niet een nieuw dieet volgen en weer aankomen. Maar als je intuïtief begrijpt wat er op de loer ligt, kun je misschien intuïtief eten herontdekken.

Waardering van dit eerste biologische signaal schept de voorwaarden om het vertrouwen in voedsel te herstellen. Houd je lichaam biologisch gevoed met voldoende energie en koolhydraten, anders kan de drang om te veel te eten worden geactiveerd. Wanneer je een moment van overmatige honger bereikt, is je voornemen om matig of bewust te eten vluchtig en niet relevant.

Als je tegen jezelf zegt dat je geen bepaald voedsel kunt of mag hebben, kan dit leiden tot een sterk gevoel van ontbering dat verandert in een oncontroleerbaar verlangen. Wanneer je voedsel verbiedt, ervaar je het met een intensiteit die meestal leidt tot overeten en overweldigende schuldgevoelens. Stop het voedselgevecht, kondig een staakt-het-vuren af en geef jezelf onvoorwaardelijke toestemming om te eten!

Als je geest je vertelt dat het beste is om zo min mogelijk calorieën en een stuk chocoladetaart te eten, roep dan hardop “Nee!” Als je eetcultuur onredelijke regels creëert, kun je met behulp van een diëtist toezicht houden op de voedselpolitie.

De jacht op de voedselpolitie is een cruciale stap op weg naar een terugkeer naar intuïtief eten, maar het  zit diep ingebed in onze psyche. Negatieve opmerkingen, hopeloze zinnen en het wijzen van de vingers werken vaak averechts.

Japanners hebben een lange traditie om vreugde te bewaren als één van hun doelen voor een gezond leven, en het is nog steeds aanwezig in hun voedselkeuzes.

In onze dwang om vast te houden aan het voedsel van onze cultuur, zien we vaak de vreugde en voldoening over het hoofd, die we vinden in de ervaring van eten. Uit ervaring weten we dat je precies de juiste hoeveelheid voedsel nodig hebt om te beslissen of je genoeg te eten hebt. Om deze overvloed te eren, moet je erop vertrouwen dat je het voedsel zal krijgen dat je wenst. Als je eet in een omgeving waar je echt welkom bent, is het plezier dat je krijgt van eten een kracht die je helpt om je tevreden te voelen.

Luister naar de signalen van je lichaam die aangeven dat je comfortabel vol zit, en let op signalen die aangeven dat je geen honger meer hebt.

Ten eerste erken je dat dieetbeperkingen, zowel fysiek als mentaal, het controle verlies kunnen veroorzaken dat je kunt voelen als gevolg van deze beperkingen op emotionele voeding. Je vraagt je af hoe het eten smaakt, wat je huidige honger is en waarom het zo intens is.

Angst, eenzaamheid, verveling en woede zijn slechts enkele van de emoties die we in de loop van ons leven ervaren. Iedereen heeft zijn eigen triggers en iedereen heeft zijn eigen verzoeningsbeleid. Zoek een vriendelijke manier om het probleem te troosten, af te leiden of op te lossen, in plaats van het storend of frustrerend te vinden.

Eten lost je gevoelens niet op, maar het kan op korte termijn troost bieden, je afleiden van de pijn of je zelfs verdoven.

Als je iets eet om emotionele honger te bestrijden, kun je je op de lange termijn alleen maar slechter voelen. Eten lost je problemen niet op, maar je hebt te maken met de bron van je emoties, niet met eten zelf.

Als je onrealistisch of overdreven kritisch bent over je lengte en vorm, kan het moeilijk zijn om je voedingsmentaliteit af te wijzen. Net zoals iemand met schoenmaat 38 niet realistisch zou verwachten dat hij in maat 36 zou passen, is het hebben van vergelijkbare verwachtingen over hun lengte net zo hopeloos en ongemakkelijk. Respecteer je lichaam zodat je je beter kunt voelen over wie je bent en jezelf kunt respecteren voor wat je hebt.

Wanneer je ‘s ochtends uit bed rolt en een stevige wandeling maakt, verschuif je je aandacht van de manier waarop je de beweging van je lichaam voelt naar de brandende effecten van lichaamsbeweging. Door je te concentreren op hoe je je voelde na de training, of je nu energiek was of niet, in plaats van je wekalarm in te stellen, kun je een verschil maken. Word gewoon actief en voel het verschil en verschuif de focus naar de manier waarop het lichaam beweegt, niet naar de verbrandingseffecten.

Maak een voedselkeuze die je gezondheid en smaakpapillen eer aandoet en je een goed gevoel geeft. Onthoud dat je geen perfect dieet hoeft te volgen om gezond te zijn, het hangt allemaal af van wat je consequent en in de loop van de tijd eet. Je kunt voedingsgebrek krijgen en ongezond worden als je te veel suiker, te weinig eiwitten en te veel koolhydraten binnenkrijgt.

Het is vooruitgang, niet perfectie, die telt voor het succes op lange termijn van je dieet en je gezondheid en welzijn als geheel.

Vorig artikel5 manieren om op een vriendelijke manier nee te zeggen
Volgend artikel1 op de 3 rokers doet een stoppoging, maar dat is niet genoeg