Steeds meer mensen beginnen te beseffen dat het verminderen van koolhydraten, vooral geraffineerde granen, een geweldige manier is om het gewicht te verminderen en je algehele gezondheid te verbeteren.

Toch kan het soms moeilijk zijn om afscheid te nemen van voedsel die rijk is aan koolhydraten. Hier hebben we een lijst van vervangers die je kunt consumeren tijdens een dieet om gewicht te verliezen en om toch dezelfde smaak met minder koolhydraten en meer voedingsstoffen te behouden.

1. Patat
Vervanger: Zonnebloempitten. Het klinkt op het eerste gezicht nogal saai, maar om het nog smakelijker te maken, kies dan voor het type zonder schillen en bak deze met kokosolie een beetje zeezout totdat ze knapperig zijn. Leg ze daarna even op een stuk keukenrol om de olie te deppen.

2. Pizza
Vervanger: Neem paar portbello-paddenstoelen, die iets kleiner is dan een mini-pizza. Omdat dat heel weinig kan zijn als avondeten bijvoorbeeld, heb je 2 of 3 paddestoelen nodig, tenzij je deze gewoon als een snack wilt. Neem een kom of een bakplaat die voor de oven geschikt is, vet deze in met kokosolie. Plaats de paddenstoel in de ovenschaal en bak deze circa 7 tot 12 minuten of tot alle vloeistof verdampt is. Voeg er daarna geitenkaas, tomatensaus en groenten aan toe.

3. Tarwemeel
Vervanger: Amandelen bloem, kokosmeel of lijnzaadmeel zijn goede en gezonder alternatieven om tarwemeel te vervangen. Maak de recepten op dezelfde manier, het kan zijn dat je de hoeveelheid zal moeten aanpassen, omdat sommige van deze melen verschillende resultaten kunnen geven vanwege hun chemische samenstelling. Je zult wat moeten experimenteren, maar het is zeker de moeite waard.

4. Spaghetti
Vervanger: Pompoen. Snij de pompoen doormidden, verwijder de zaden en plaats deze in de magnetron gedurende circa 15 minuten. Voeg er pesto, of vegan-bolognese saus toe zoals je dat zou bij de normale spaghetti.

5. Suiker
Vervanger: Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke, ongeraffineerde suiker. Dadels die in een foodprocessor zijn bereid, zijn ook een geweldige aanvulling in zoete recepten. Als je geen zin hebt in dadels, probeer dan honing of melasse.

Kortom: Dit is echt een gebied voor experimenten. Vergeet niet, schakel niet te snel over naar Sucralose, aspartaam of stevia zonder eerst de andere natuurlijke alternatieven te proberen. Ze worden als “veilig” beschouwd, maar je moet er tenminste naar streven om je drang naar zoetigheid te beheersen, want op de lange termijn zul je betere resultaten krijgen.

Vorig artikelVoordelen van pepermuntolie voor de hoofdhuid
Volgend artikelKeuzes maken, hoe moet dat eigenlijk