Het zogenaamd immuunsysteem is het deel dat verantwoordelijk is voor alle afweermechanismen van het lichaam. Wie de barrière tegen virussen en bacteriën garandeert, zijn miljoenen cellen die constant werken. De werking zorgt ervoor dat het lichaam perfect functioneert en wordt beschermd tegen de meest uiteenlopende soorten ziekten. Daarom is het immuunsysteem zo belangrijk. Meer nog, het is essentieel om gezonde gewoonten te kennen en aan te nemen die het “veld” van veiligheid van het lichaam helpen.

Word je gewoonlijk gemakkelijk ziek? Als dat het geval is, is het tijd om te stoppen en je dagelijkse gewoonten opnieuw te bekijken. Weet dat het met een paar simpele tips mogelijk is om de immuniteit van het lichaam te vergroten en veel gezonder te zijn! Weten hoe? In dit artikel gaan we in op de volgende 5 belangrijke punten om de immuniteit op natuurlijke wijze te verhogen:

1. Eet zinkrijk voedsel
Zink speelt een belangrijke structurele rol, omdat het een essentieel onderdeel is van verschillende eiwitten in het lichaam. Daarom kan het gebrek aan zink veranderingen in de gevoeligheid voor smaken, haaruitval, genezingsproblemen en zelfs groei- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen veroorzaken. Zink is essentieel voor het goed functioneren van onder meer metabolisme, groei, ontwikkeling, weefselherstel en immuun afweer, naast andere processen in ons lichaam. Waar te vinden: bonen, yoghurt,  noten, pinda’s en ook in onder andere spinazie.

2. Beheersingsstress
Beheersingsstress: angst draagt bij aan de productie van immunosuppressieve stoffen, zoals Cortisol. Het is dus belangrijk om voor jouw emoties te zorgen om de immuniteit up-to-date te houden. Probeer kalm te blijven en momenten van rust en vrije tijd te hebben.

Omgaan met stress: vermijd of verminder in ieder geval jouw nicotinegebruik en alle dranken die cafeïne en alcohol bevatten. Cafeïne en nicotine zijn stimulerende middelen en verhogen zo jouw stressniveau, in plaats van het te verminderen, oefen fysieke activiteit, probeer enkele ontspanningstechnieken zoals meditatie, leer om “nee” te zeggen tegen aanvullende of onbelangrijke verzoeken. Het zal helpen jouw stressniveau te verminderen en kan ook helpen meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

3. Zorg voor een gezond dieet
Om het immuunsysteem te versterken, is het essentieel om geïndustrialiseerde, bewerkte en extra bewerkte voedingsmiddelen te vermijden, vooral voedingsmiddelen die rijk zijn aan suiker en witte bloem, frisdranken en fastfood in het algemeen. Zorg voor een uitgebalanceerd dieet en geef de voorkeur aan vers voedsel.

4. Hydrateer jezelf goed
Je hoeft geen dorst te hebben om water te drinken: het drinken van vloeistoffen verwijdert overtollige onzuiverheden uit het lichaam en helpt ziekten te voorkomen. Bovendien is het, als je gewoonlijk lichamelijke oefeningen doet, erg belangrijk om jouw zorg te verdubbelen met hydratatie, aangezien het vochtverlies in deze gevallen zelfs nog intenser is.

Een gezond lichaam heeft de juiste hoeveelheid vocht binnen en buiten elke cel, dit wordt vochtbalans genoemd. Als er weinig water in de cel zit, verwelkt en sterft het. Als er veel water is, raakt de cel opgezwollen. Uitdroging verandert de vloeibaarheid van het bloed en verstoort het transport van voedingsstoffen en zuurstof en de juiste activiteit van cellen.

De hoeveelheid water die per dag wordt verbruikt, kan variëren, afhankelijk van factoren zoals de leeftijd en het gewicht van elke persoon, evenals het klimaat en de temperatuur waarin ze leven.

5. Oefen fysieke oefeningen
Regelmatige lichaamsbeweging helpt mentale en lichamelijke vermoeidheid te voorkomen, een factor die het immuunsysteem kan verstoren. Beweeg dus minstens 30 minuten per dag. Je kunt trainen met gewichten, wandelen, zwemmen, dansen,  kortom elke fysieke activiteit die je dagelijks kunt volhouden en waar je plezier aan beleeft.

Houd er rekening mee dat:
Voordat je een ingrediënt toevoegt aan of verwijdert uit jouw voedsel of medicatie neemt, is de belangrijkste stap om naar jouw lichaam te luisteren.

De koudere seizoenen nodigen ons uit tot introspectie. Let, terwijl jouw cellen eraan werken om je warm te houden, op wat jouw lichamelijke symptomen zijn en welke emoties zich in alledaagse situaties manifesteren: wanneer je wakker wordt, wanneer je eet, wanneer je op de werkplek aankomt, wanneer je loopt. Met deze oefening hebben we goed bewijs gevonden van wat er moet worden veranderd, verbeterd of geëlimineerd.

Het is ook de moeite waard om een ​​voedingsdeskundige te raadplegen om te beoordelen hoe het met je eetpatroon gaat en zo het beste plan te ontwikkelen op basis van je biotype en jouw dagelijkse activiteiten.