Hogere kalium rijk voedingen. Kalium is een zeer belangrijk mineraal voor de gezondheid. Het helpt de bloeddruk onder controle te houden, voorkomt krampen, osteoporose, nierstenen en hypertensie. Het is het belangrijkste mineraal voor degenen die fysieke activiteiten uitoefenen, met name bodybuilding, omdat het de verzwakking van spiervezels vermijdt.

Maar weet je welk voedsel het rijkst is aan kalium? Hier noemen we de belangrijkste bronnen van deze belangrijke voedingsstof.

Pompoen
Deze prachtige oranjekleurige vrucht heeft een aantal goede eigenschappen, zoals veel vezels, weinig calorieën en verschillende vitamines en mineralen, zoals calcium, ijzer, vitamine B6 en carotenoïden, die de gezondheid van het oog bevorderen en hartziekten voorkomen. Wat velen niet weten is dat de pompoen  erg rijk is aan kalium: 100 gram bevat ongeveer 350 milligram van deze belangrijke voedingsstof.

Avocado
Uitstekende bron van gezonde vetten en verschillende mineralen zoals vitamine A, B1, B2 en E. Het is ook één van de rijkste voedingsmiddelen in kalium: een middelgrote avocado bevat ongeveer 975 milligram kalium. Onderzoekers hebben ontdekt dat het nuttigen van fruit met andere gezonde voedingsmiddelen, vooral groenten, het lichaam helpt om al zijn voedingsstoffen te absorberen.

Bonen
Bonen maken deel uit van het dagelijkse dieet van veel landen. Het lichaam kan vrijwel alle vitamines en mineralen van de bonen opnemen als het dagelijks wordt geconsumeerd. En het hoeft niet te veel te zijn, een half glas is al genoeg! En diezelfde meting kan tot 600 milligram kalium bevatten! Het is de moeite waard eraan te denken dat bonen kanker, degeneratieve en cardiovasculaire aandoeningen kan helpen voorkomen.

Linzen
De voordelen van linzen zijn vergelijkbaar met die van bonen, maar het voordeel is dat het minder calorieën bevat en gemakkelijker te bereiden is. Degenen die bodybuilding doen, consumeren meestal linzen, omdat het één van de voedingsmiddelen is die het meest helpen bij spierherstel na intensieve training. Naast het feit dat het minder calorieën bevat, heeft het een goede hoeveelheid kalium, verantwoordelijk voor de spiergezondheid, 100 gram heeft ongeveer 370 milligram voedingsstoffen. Naast gezond te zijn, is het gemakkelijk om te koken en op vele manieren te gebruiken, in salades, stoofschotels en soepen bijvoorbeeld.

Biet
Biet is een ander uitstekend voedsel. Hoewel rijk aan suikers, heeft het weinig calorieën, veel vezels en is het rijk aan ijzer, zelfs aanbevolen door voedingsdeskundigen voor mensen die ijzertekort in het lichaam hebben. En het is een geweldige bron van kalium, met ongeveer 330 milligram per 100 gram voedsel. Velen consumeren geen bieten door niet te weten hoe ze het moeten bereiden en door de kooktijd, maar het kan worden geconsumeerd bij de bereiding van sappen, salades en zelfs gegrild. Het voordeel van bieten is dat het niet al zijn eigenschappen verliest na het koken.

Vijg
Deze mooie en heerlijke vrucht is rijk aan suikers, maar heeft een aantal goede eigenschappen. Door een hoge hoeveelheid vezels te hebben, helpt de vijg om het verzadigingsgevoel te behouden en werkt het heel goed in het spijsverteringsstelsel. Het is rijk aan antioxidanten en carotenoïden, plus een geweldige bron van kalium: een enkele vijg heeft 232 milligram kalium. Maar denk eraan: het ideaal is om het verse fruit te consumeren, omdat de gedroogde vijg veel meer suiker en calorieën bevat.

Spruitjes
Veel mensen halen hun neus op voor deze kleine groente, maar spruitjes zijn een andere grote bron van vezels, vitamines en mineralen. Door vitamine A en C te hebben, is het geweldig voor de huid. Het is ook een goede optie voor diegenen die kalium moeten consumeren, 389 milligram van de voedingsstof per 100 gram spruitjes. Naast gezond geeft het een speciale uitstraling aan de gerechten en ziet het er geweldig uit in salades.

Cantaloupe Meloen
De belangrijkste kenmerken van deze meloen zijn de groene en gerimpelde schil, de oranje kleur van het fruit en de geaccentueerde smaak, heel zoet. Het is een heerlijke vrucht, vrij populair in India en verschillende landen in Afrika. Het is geweldig voor hydratatie omdat het erg sappig is. Het voordeel van meloen is dat het weinig calorieën bevat maar veel vitamines en mineralen, waaronder kalium: 100 gram van het fruit heeft 267 milligram kalium.

Banaan
Dit is het eerste voedsel dat opkomt als het gaat om kalium. Het is een uitstekende bron van koolhydraten, vezels en mineralen, veel geconsumeerd door bodybuilders. Mensen met krampen consumeren vaak bananen vanwege de hoge hoeveelheid kalium: een gemiddelde banaan heeft ongeveer 420 milligram van dit mineraal. Het grote voordeel is dat de schil kan worden gebruikt bij de bereiding van andere recepten, zoals cake, jam en zelfs in hartige gerechten.

Er zijn verschillende goede tomaat eigenschappen; het wordt beschouwd als één van de meest complete voedingsmiddelen omdat het veel vitamines en mineralen bevat. Het is de belangrijkste bron van lycopeen, een krachtige antioxidant die de huid steviger en gezonder maakt en tevens verschillende soorten kanker voorkomt. Wat velen niet weten, is dat tomaten ook een uitstekende bron van kalium zijn, 237 milligram voor elke 100 gram van het fruit. Zorg ervoor dat je de tomaat in jouw dieet opneemt.

Vorig artikel5 manieren om de immuniteit tijdens de kou te versterken
Volgend artikelMeer aandacht nodig voor relatie slapeloosheid en ADHD