Een warm en ontspannend bad is een perfecte optie om te herstellen van een vermoeiende dag en de opgebouwde stress los te laten, de spieren te ontspannen en spanning te elimineren, waardoor de nodige energie wordt geleverd om nieuwe uitdagingen van het dagelijks leven aan te gaan.

We kunnen zeggen dat het bad een uitstekende therapie is, omdat het de kracht heeft om de geest te ontspannen en ideeën te reorganiseren. Een goed bad aan het eind van de dag kan wonderen doen voor je humeur, en bevordert niet alleen een intens gevoel van ontspanning, maar helpt ook om slaapproblemen te behandelen, omdat het je lichaam voorbereidt op het slapen door de spieren te ontspannen, de geest te zuiveren en lichtjes de lichaamstemperatuur verhoogt.

Maar daarvoor moet het moment een ontspannend ritueel worden, waarbij je naast het reinigen van je huid ook de zorgen en stress van het leven kunt wegnemen. Wanneer we van het badritueel een moment van rust maken, wordt de geest natuurlijk lichter en rustiger en is daarmee ook bevorderlijk voor slaap.

Zie hieronder 4 tips om je bad meer ontspannen te maken

1. Voeg ontspannende essentiële oliën toe aan het bad
Dit aromatische bad voor ontspanning is bereid met grof zeezout en etherische oliën die zowel psychologische als ook spierontspanning bevorderen door inademing van dampen en opname van de actieve bestanddelen door de huid; voeg 3 druppels etherische olie van lavendel en 2 druppels geranium toe aan 1 kopje grof zeezout, in bad doen en goed mengen.

2. Gebruik de tijd om je gezicht te scrubben tijdens het baden
Badtijd kan dienen om het proces te versnellen en tegelijkertijd voor de huid van het gezicht te zorgen; neem een kan lauw/heet water om de huid vochtig te maken en zo de poriën te openen, waardoor de huid gemakkelijker gereinigd kan worden, na het scrubben maak je van de gelegenheid gebruik om een gezichtsmassage te doen.

3. Zet een goed nummer op
Door goede muziek op te zetten, kan de badtijd je zelfs nog meer ontspannen; je kunt een rustig, kalm geluid op laag volume zetten om je te kalmeren of vrolijke liedjes kiezen als je wilt luchten en zingen om stress te verlichten.

4. Werk het bad af met een massage
Breng na het bad, als je wilt, je favoriete crèmes, olien en lotions aan. Maak op dat moment van de gelegenheid gebruik om de meest gespannen gebieden, zoals nek, schouders en voeten, te masseren. Gezichtsmassages garanderen ook een betere doorbloeding en verminderen vermoeidheid; zelfs als je direct naar bed gaat, ontspannen slaapt en ook met je favoriete bodygeur, is het een zeer betaalbare luxe.

Foto: Bruce Mars
Vorig artikelCannabisgebruikers stoppen het liefst met hulp van naasten
Volgend artikelHoe dankbaarheid onze gezondheid beïnvloedt