Açaí is een tropisch fruit dat veel geconsumeerd wordt in Brazilië, voornamelijk in het noorden, waar de meeste van zijn plantages zijn. Deze intense en erg smakelijke kleurfruit is misschien klein van formaat, maar heeft een immense kwaliteit.

Het fruit heeft een antioxiderende werking. Ze kunnen worden gebruikt om lichaamscellen te beschermen, waardoor de mogelijkheid van oxidatie wordt verminderd. De antioxiderende werking van açaí is vergelijkbaar met het effect van bramen, aardbeien, bosbessen, frambozen en zelfs de cranberry.

Açaí is een van de meest smaakvolle en favoriete vruchten van Brazilianen, de consumptie kan variëren van de eenvoudigste tot de meest uitgebreide recepten, maar wat veel mensen niet weten is dat de voordelen van açai voor sporters en gezondheid talrijk zijn.

Voordelen van acai

1. Gezond hart
Met vergelijkbare effecten als rode wijn, beweren studies dat açaí rijk kan zijn aan actocyanines, wat een soort van planten-antioxidant is dat het vermogen kan bieden om het cholesterolgehalte in de bloedbaan te verlagen. De eigenschappen van plantensterolen kunnen ook bijdragen aan cardiovasculaire voordelen voor de cellen, wat bloedstolsels voorkomt, waardoor de bloedvaten worden ontspannen en de bloedcirculatie in het algemeen verbetert.

2. Immuunsysteem
Studenten van de Federale Universiteit van Rio de Janeiro proberen te bewijzen dat de inname van het açaí-extract kan bijdragen aan de strijd tegen schadelijke organismen, maar er zijn nog steeds weinig overtuigende argumenten om deze bevestiging te bewijzen.

3. Afslanken met açai
De açai-sap is een superfood dat niet alleen kan helpen bij het afvallen, maar ook bij het in stand houden van het gewicht.

Studies uitgevoerd met de National Institutes of Aging proberen aan te tonen dat açaí kan helpen de negatieve effecten van een onregelmatig dieet en de consumptie van vetten te verminderen, maar deze studies zijn niet gedaan met mensen, dus het is een informatie die afzonderlijk moet worden geanalyseerd.

Houd er rekening mee dat de meeste açaí-preparaten erg veel calorieën bevatten. Dus het is gemakkelijker om te zeggen dat in kwantiteit en in de traditionele vorm van consumptie met suiker, het gewicht kan toenemen.

4. Draagt bij aan de gezondheid van de huid
Producten die gericht zijn op het verbeteren van schoonheid, maken gebruik van açai olie en dit gebruik wordt gerechtvaardigd door het hoge gehalte aan antioxidanten dat de açai-olie kan bieden.

5. Efficiëntere spijsvertering
Je spijsvertering kan schoon blijven, want een van de voordelen van açai is dat het kan bijdragen aan de ontgifting van je lichaam, vooral omdat het fruit voedingsvezels bevat. Dit effect kan nog groter zijn als het wordt gebruikt naast andere voedingsmiddelen die ook veel vezels bevatten.

6. Verbeterde ademhalingsfunctie
Regelmatige en evenwichtige consumptie van açaí kan irritaties voorkomen die gepaard kunnen gaan met ademhalingsongemakken, voornamelijk gericht op allergische reacties.

7. Gezondere cellen
De anthocyanines in açaí kunnen een belangrijke rol spelen in het celbeveiligingssysteem. Ze kunnen helpen om cellen sterk te houden, wat de kans op aanvallen van vrije radicalen verkleint. Deze beschermende functie is een van de belangrijkste voordelen van açai voor mensen met beperkte eetgewoonten of voedingsdeficiënties.

8. Bijdrage tot de strijd tegen kanker
Açai is rijk aan vitamine C en ellaginezuur. Deze combinatie kan werken op het immuunsysteem, wat bijdraagt tot het onderdrukken van de groei van kanker.

Studies uitgevoerd en gepubliceerd in het Journal of Agriculture and Food Chemistry beweren dat polyfenolische verbindingen die uit açaí worden teruggetrokken de proliferatie van kankercellen met 56-86% kunnen verminderen. De studie is gericht op Carcinogenese, de wijze waarop kankergezwellen (= tumoren) ontstaan, groeien en uitzaaien (= metastase) die worden veroorzaakt door gen-defecten in het erfelijke materiaal (= genoom)

9. Anti-aging effect
Het antioxiderende effect draagt ook bij aan het vermogen om processen die vergelijkbaar zijn met veroudering of oxidatieve schade te vertragen. Er wordt zelfs beweerd dat de hoeveelheid antioxidanten in de açaí maximaal tweemaal zo groot is als de bosbessen. Dit is een van de beroemdste eigenschappen van de açaí en daarom beschouwen ze het als een superfood.

10. Biedt energie
De voordelen van açai kunnen bijdragen aan de algehele gezondheid omdat het energie en uithoudingsvermogen biedt, waardoor vermoeidheid en uitputting worden tegengegaan. Als je extra stimulatie nodig hebt, geniet dan van het fruit en voel je energieker. Dat is de reden waarom veel mensen açai gebruiken voor of na intensieve trainingen, omdat het de prestaties tijdens de training kan bevorderen en als het daarna wordt geconsumeerd, de mogelijkheid van ongemakken kan verminderen.

De consumptie van de vrucht wordt geassocieerd met een verhoogde bloedcirculatie in het menselijk lichaamssysteem, dit fenomeen is een van de bijdragers aan de toename van seksueel verlangen, vooral voor mannen.

Vorig artikelPassievruchtsap
Volgend artikelLinzen in plaats van bruine bonen