Het toevoegen van bepaalde voedingsmiddelen die veel energie geven aan je dieet kan vermoeidheid verminderen en je dagelijkse routine vereenvoudigen.

10 voedingsmiddelen die meer energie geven aan het lichaam

1. Açaí
Açaí is een Braziliaans fruit rijk aan vitamine C, B1 en B2 antioxidanten en is het een bron van onverzadigde vetten, die de bloeddruk en het cholesterol helpen beheersen. Açaí is ook rijk aan koolhydraten die de energie leveren die nodig is voor het goed functioneren van ons lichaam.

2. Water
Water is in het algemeen belangrijk voor onze gezondheid. Mensen die regelmatig water drinken voelen zich minder vermoeid. Waarom is water zo belangrijk voor onze gezondheid? Water kan worden beschouwd als een van het beste voedingsmiddel die energie oplevert, omdat het helpt voedings- en afvalstoffen te transporteren in het lichaam en regelt tevens de lichaamstemperatuur.

3. Kokoswater
Kokoswater is een bron van vitamines en mineralen die belangrijk is voor de goede werking van het lichaam. Naast het verbeteren van de lichamelijke conditie, is het een geweldige bron van hydratatie en wordt beschouwd als een natuurlijke energiedrank.

4. Banaan
Banaan is een bron van tryptofaan, een aminozuurvoorloper voor serotonine. Serotonine is een neurotransmitter die verschillende functies heeft, zoals het regulatie van slaap, stemming en het helpen voorkomen van emotionele stoornissen. Bovendien is het ook bron van kalium, een lage kaliumspiegels zijn gerelateerd aan symptomen zoals spierzwakte, krampen, vermoeidheid en mentale apathie.

5. Guarana poeder
Guarana poeder is een bron van cafeïne – een stimulans van het zenuwstelsel. Met mate gebruikt, helpt het om de stemming en gemoedstoestand te verbeteren kan in sappen en smoothies of gewoon met water worden toegevoegd.

6. Peruaanse maca
Peruaanse maca wordt beschouwd als een medicinale plant. Het helpt bij stressbestendigheid, het geheugen, het concentratievermogen en de alertheid. Naast het leveren van energie, is het een bron van calcium, fosfor, magnesium, kalium, ijzer, van B-vitamines, selenium, vitamine C en E die antioxiderende werking hebben.

7. Groene thee
Groene thee is een bron van cafeïne, een stof die als thermogeen wordt beschouwd (het versnelt de stofwisseling, verhoogt het energieverbruik en verbrandt lichaamsvet) en verhoogt de stemming. Het helpt ook de stemming en het welzijn te verbeteren, omdat het een aminozuur heeft dat, wanneer het in ons lichaam vrijkomt, de productie van dopamine en serotonine verhoogt.

8. Bittere chocolade
Bittere chocolade bevat een natuurlijke stimulant, theobromine (vergelijkbaar met cafeïne), die meer energie geeft en het humeur verbetert, en bovendien rijk is aan flavonoïden, die goed zijn voor de gezondheid van het hart. Hoe gezonder je hart is, hoe meer zuurstof het lichaam vervoeren wat hogere energieniveaus betekent.

9. Oliehoudende zaden
Oliehoudende zaden (noten en amandelen) zijn goede bronnen van plantaardige eiwitten en onverzadigde vetten, voedingsstoffen die werken om de bloeddruk, cholesterol en triglyceriden te verlagen. Ze bevatten ook magnesium, koper en selenium, die helpen de stress te verminderen en het geheugen en de energieproductie te verbeteren.

10. Havermout
Havermout is bron van B-vitamines en koolhydraten met een lage glycemische index die energie leveren zonder dat dit leidt tot insuline-pieken. Helpt de bloedsuikerspiegel onder controle te houden en geeft verzadiging.

Vorig artikelVegan omelet
Volgend artikelSmoothie Mangosteen en aardbei