Als je voornemen is om af te vallen, kan het zijn dat de oplossing niet gebaseerd is op het verminderen van vet of calorieën. Er zijn veel factoren die ons gewicht doen toenemen zonder ons medeweten en het zou ons niet zoveel moeite kosten om te veranderen.

Leer nieuwe eetgewoontes om af te vallen
Restrictieve diëten zijn niet langer in de mode. Honger hebben, controle hebben over elke portie of het lijden bij elke maaltijd veroorzaakt niet alleen mentale stress, maar op de lange duur veroorzaakt het een jojo-effect en zorgt ervoor dat we aan gewicht toenemen.

Steeds meer voedingsdeskundigen raden aan gezond te leren eten en geleidelijk af te vallen. Bovendien beïnvloedt deze gewoonte onze gezondheid op een positieve manier, omdat we ons vol energie en goed gehumeurd voelen.

1. Kies volkoren granen
We moeten de consumptie van granen verminderen, omdat ze de grootste bron van energie bevatten. Als we die energie niet besteden, nemen we alleen maar aan gewicht toe. Wanneer we echter met granen koken, raden we aan te kiezen voor de volkoren variant. Deze zijn rijk aan vezels, bevorderen de spijsvertering en zijn meer verzadigend.

2. Vervang slechte vetten ten goede
Goede vetten maken niet dik, maar ze voeden ons, ze activeren het metabolisme zodat we meer vet verbranden, vooral in de buikstreek. Welke gezonde vetten we kunnen eten zijn: kokosolie, olijfolie, avocado en (oliehoudende) zaden.

3. Elimineer suiker
Het elimineren van suiker is veel effectiever dan het tellen van calorieën of het verminderen van vet. Suiker verandert ons lichaam en bevordert de vetophopingen. Ander type zoetstof die we kunnen kiezen zijn: Kokossuiker, stevia of xylitol.

4. Verminder zout
Omdat zout vochtretentie bevordert moeten we deze consumptie zo veel mogelijk verminderen en, indien mogelijk, Himalaya zout kiezen in plaats van gewoon zout. We kunnen ook de smaak van onze gerechten verbeteren met kruiden, azijn, citroen, knoflook, enz.

5. Consumeer Plantaardige Eiwitten
Eiwitten helpt bij het gevoel van verzadiging, afvallen, het opbouwen van spiermassa en brengt veel andere gezondheidsvoordelen met zich mee. Vervang, om af te vallen, fastfood en voedsel dat rijk is aan lege koolhydraten en conserveermiddelen, voor plantaardige eiwitten zoals: peulvruchten, (oliehoudende) zaden en avocado.

6. Vergeet de salade niet
Salades zijn zeer verzadigend en zijn rijk aan vitamines en mineralen. Bij elke maaltijd hoort een goede salade om het afvalproces te bevorderen zonder jezelf te verhongeren.

7. Pas op voor zuivelproducten
Melk en zuivel is moeilijk te verteren bij sommige mensen vanwege hun lactose gehalte en geeft bij sommige mensen klachten. We kunnen ze vervangen door plantaardige melk die je thuis kan bereiden of kant-en-klaar te kopen, op basis van de volgende ingrediënten: havermout, rijst, amandelen, hazelnoten, spelt of hennep zaad.

8. Drink meer water
Drink water gedurende de dag. Water drinken is een van de beste gewoonten om gewicht te verliezen, om de volgende redenen: Het versnelt de stofwisseling, bestrijdt vochtretentie, verhoogt transpiratie, verbetert de spijsvertering, vermijd de impuls om te eten.

9. Goed kauwen
Goed kauwen is een heel eenvoudige gewoonte om af te vallen. Door veel te kauwen weet je lichaam dat je genoeg eet, waardoor je minder trek hebt. We moeten leren langzaam te eten, zonder haast of stress, om van het eten te genieten terwijl we minder eten nodig hebben.

10. Beweeg regelmatig
Tegenwoordig klagen veel mensen dat ze weinig tijd hebben om te sporten. Om echter op een gezonde manier af te vallen, is het van fundamenteel belang om regelmatig (bijvoorbeeld 3-5 keer per week, minimaal 30 minuten) fysieke activiteiten te beoefenen.