Met zoveel stress zijn er dagen dat het lichaam om hulp vraagt. Gelukkig hebben we enkele manieren om sereniteit te herontdekken.

1. Maak jezelf los van de wereld
Op het werk of thuis is het soms moeilijk om kalm te blijven. Wanneer stress zichzelf oplegt, krijgen sommige mensen een onweerstaanbaar verlangen naar eenzaamheid, alsof ze een intiem evenwicht willen bereiken. Sluit de deur, hang de telefoon op, kies een goed boek of bekijk een goede film.

2. Adem diep
Het geheim om de knopen van het lichaam en de adem los te maken. Wanneer het onder controle wordt gehouden, biedt deze vitale functie van het organisme een gevoel van verzoening.

3. Oefen lichte oefeningen
Elke dag, overwerk, verantwoordelijkheden, paniek begint snel, het lijkt onmogelijk om alles te regelen. Om stress te bestrijden kun je qi gong, yoga en andere lichte oefeningen oefenen.

4. Zorg voor jezelf
Niets beters dan een klein toevluchtsoord om de kleine beslommeringen van het dagelijks leven te vergeten, een bad (bijvoorbeeld met badzout of ontspannende essentiële oliën), is altijd een goede gelegenheid om de geest leeg te maken en de spanningen weg te nemen en toxines met transpiratie. Evenals een goede saunasessie, “alleen”, want stilte is onmisbaar.

5. Orde in alles
Het is noodzakelijk om thuis orde te scheppen, maar het is ook nodig om orde op zaken te stellen. Deze uitdrukking lijkt te gelden voor degenen die moeite hebben met ontspanning. Om dit te bereiken, plaatst je orde in alles en nog wat: in kasten, in laden enz. Bereid de agenda voor en maak lijsten met de taken die je voor elke dag van de week hebt.

6. Zing
Zingen is de ideale activiteit om je goed te voelen. Het gezicht, de rug, de buikspieren; het vraagt om verschillende spieren te gebruiken, ontspant, kalmeert en geeft het vermogen tot expressie vrij.

7. Ga wandelen
Wanneer het werk of de klusjes zich opstapelen, piept een kleine stem in je hoofd, “Air! Air! “… degenen die moeite hebben om te ontstressen, gehoorzamen onmiddellijk; de remedie om een eind aan stress te maken is om alleen in het bos of op het strand te lopen en met niemand te praten.

8. Laad de batterijen op
Er zijn mensen die denken dat het in perioden van stress moeilijker is om de ogen dicht te doen. De siësta is echter een goede gelegenheid om je geest te laten rusten en zo je uithoudingsvermogen te verbeteren in stressvolle situaties. Probeer op rustdagen, bijvoorbeeld op zaterdag, tenminste twee uur ’s middags te slapen. Dat is wat we een healing dutje noemen!

Beeldcredit: Daniel Mingook Kim
Vorig artikelHelpende gedachten: Gedachten om je beter te voelen
Volgend artikel6 redenen waarom knoflook gezond is