Tomaten zijn één van die voedingsmiddelen die duizend-en-één keer worden gebruikt. Je kunt het gebruiken om sauzen, soepen, salades of te koken, het kan een aanvulling zijn, naast een grote verscheidenheid aan soorten tomaten, sommige met een zuurdere smaak en andere meer zoet. Maar de voordelen van dit fruit gaan veel verder dan zijn veelzijdigheid, omdat het voedingsstoffen bevat die bijdragen aan je gezondheid. De voordelen van tomaten zijn groot; hoewel het bijna altijd als groente wordt geconsumeerd en bereid, behoort het tot de fruitcategorie. Bij het beschrijven van een tomaat wordt vaak gezegd dat de kleur rood is, als hij rijp is.

Het kan echter ook andere kleuren hebben zoals geel, oranje, groen of zelfs paars; het hangt allemaal af van je variëteit.

Hoewel het een vrucht is, omdat het zaden draagt en zich ontwikkelt uit de eierstok van een bloeiende plant, wordt het over het algemeen geclassificeerd als een groente en is het de belangrijkste voedingsbron van antioxidant lycopeen, dat veel gezondheidsvoordelen biedt, zoals het verminderen van hartaandoeningen en kanker, naast een geweldige bron van vitamine C, vitamine K, foliumzuur en kalium.

Bekijk hieronder wat tomaten voor je gezondheid kunnen betekenen.

1. Bevorderd de gezondheid van het oog
Door zijn antioxiderende werking, die het lichaam beschermt tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen, voorkomt de vitamine oogziekten (zoals cataract), helpt het bij het beschermen en herstellen van de huid en helpt het onder andere infecties te voorkomen en te bestrijden. Helpt staar te voorkomen, omdat het rijk is aan vitamine A, essentieel voor de gezondheid van de ogen.

2. Helpt bij het reguleren van de darmfunctie
Hoewel het geen voedingsstof is, zijn vezels een zeer belangrijk onderdeel van onze voeding, omdat het helpt de werking van de darm te reguleren. Oplosbare vezels (die zich vermengen met water en een soort gel in de darm vormen) kunnen de spijsvertering en opname van koolhydraten vertragen, waardoor de toename van de bloedglucose en de opname van vetten wordt verminderd.

3. Maak de huid mooier en gezond
Naast vitamine A bevat de samenstelling van deze vrucht ook bètacaroteen en alfa-caroteen, voedingsstoffen die het lichaam omzet in vitamine A. Door grote hoeveelheden van deze vitamine te bevatten, is één van de gezondheidsvoordelen van tomaten ook de bevordering van een huid die mooier en gezond wordt.

4. Helpt de gezondheid van de botten
Omdat het rijk is aan calcium, is een ander voordeel van tomaten de bescherming van zowel botten als tanden. Naast deze voedingsstof bevat het ook vitamine K, bekend om zijn prestaties bij het voorkomen van osteoporose en osteopenie.

5. Het is goed voor het hart
Omdat het rijk is aan lycopeen, kan de consumptie van tomaten helpen de bloeddruk, cholesterol en oxidatieve stressniveaus te verlagen en het risico op een beroerte te verminderen.

6. Helpt ontstekingen in het lichaam te bestrijden
Naast het voorkomen van ziekten, helpen de antioxiderende eigenschappen van lycopeen om ontstekingen in het lichaam te bestrijden. Om de opname van deze voedingsstof door het lichaam te verbeteren, is het ideaal om gekookte tomaten te consumeren.

Foto: stevepb