Intermittent Fasting (IF) wordt ook wel onderbroken vasten genoemd, vasten met tussenpozen. Veel mensen blijken moeite te hebben met het begrip vasten en geloven er ook niet in. Dat komt omdat ons altijd iets anders verteld is zoals bijvoorbeeld dat je nooit een maaltijd moet overslaan en dat de hele dag door eten gezond is voor je. Wetenschappelijke onderzoeken laten iets anders zien. Namelijk, dat het juist heel erg gezond is om minder te eten maar ook tijden in te plannen om niets te eten. Eigenlijk deden we in de oertijd niet anders, soms waren er tijden dat er zelfs helemaal niets te eten was en leefden we in schaarste. Evolutionair gezien is ons lichaam daarom voorzien van een ‘spaarstand’, waardoor ons lichaam zuinig is met de vetvoorraad en we dus langere tijd zonder eten kunnen. Ons lichaam raakt niet meteen in de spaarstand met het overslaan van 1 maaltijd ook al denken veel mensen dat wel maar dit gebeurt pas na 2,5 dag niets eten. Tegenwoordig is er sprake van een enorme overvloed, niet alleen in voeding maar in alles. Alles ligt binnen handbereik en we kunnen overal en op elk moment van de dag eten, vaak te veel en ongezond.

Intermittent Fasting is goed om af te vallen maar is geen dieet, het geeft ook niet aan welke voeding te nemen maar het is natuurlijk wel vanzelfsprekend altijd zoveel mogelijk natuurlijk en onbewerkt voedsel te eten. De juiste voedingsstoffen zijn hierin altijd belangrijk. Intermittent Fasting laat een bepaalde manier van eten zien, op welke momenten, hoe vaak en hoeveel. Een lange tijd niet eten klinkt voor de meesten van ons onwennig en toch is het interessant om het uit te proberen. Dan pas kun je ervaren wat de resultaten zijn voor jou. Je moet het zien als je maaltijden nuttigen binnen bepaalde tijdsblokken en je kunt voor jezelf bepalen welk tijdsblok voor jou het beste werkt. In de praktijk blijkt dat ’s avonds om 18:00 uur het avondeten eten en de volgende dag pas weer om 11:00 of 12:00 uur het fijnst is; dat betekent 17 à 18 uur rust. Je kunt natuurlijk zelf testen wat het beste bij jou past. Het advies is om in ieder geval 12 uur achter elkaar niets te eten en dan kun jij zelf invullen welke 12 uur van de dag jij het prettigst vindt, daarna kun je het tijdsblok verlengen of verschuiven. Gemiddeld zal pas na 12 uur de energie uit suikers en dus koolhydraten op zijn en gaat je lichaam over op vetverbranding.

Uit onderzoek is gebleken dat met 2 dagen per week minder eten over een periode van 3 maanden het lichaam veel vitaler word, een enorme verbetering van orgaan- en hersenfuncties. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met 3 keer in de week je ontbijt of avondeten over te slaan. We eten tegenwoordig te veel en te vaak en door het inbouwen van een periode van minimaal 12 uur rust krijgt de spijsvertering en hormoonhuishouding de tijd om te herstellen; 2 maaltijden per dag met de juiste gezonde voeding, mét vitaminen en mineralen is voldoende om optimaal te kunnen presteren. Water en groene thee drinken kan natuurlijk de gehele dag tijdens het vasten. Sommige mensen pleiten bij 6 of 8 eetmomenten per dag maar wees je ervan bewust dat elke keer als je voeding binnenkrijgt er overbelasting in je lichaam en in je hersenen ontstaat omdat alle energie gebruikt wordt voor de verbranding van de voeding. Stel je voor, 6 à 8 keer per dag! Die energie zou je misschien liever ergens anders voor willen en kunnen gebruiken en dat kan wel, als je 2 eetmomenten zou hebben op een dag. Door de tijdsblokken van Intermittent Fasting krijgt je hele systeem rust en de tijd om puin te ruimen, je eet jezelf leeg tot op de laatste restjes. Je lichaam heeft dan alle ruimte om cellen te vernieuwen en te repareren; autofagie noemen we dat.

Intermittent Fasting heeft enorm veel voordelen. Onderzoek heeft bewezen dat je meer energie, een betere concentratie en focus krijgt. Je bent veel fitter, scherper en het zorgt voor een betere stofwisseling, de insulinegevoeligheid neemt toe (verlagen van het hormoon insuline) en je lichaam maakt meer antioxidanten aan. Ook vermindering van stress, een verlaagde kans op hart- en vaatziekten en een verminderde kans op diabetes type 2. Door de verbranding van overtollig vet val je af en je hormoonhuishouding komt meer in balans. Daarnaast blijkt dat onderzoeken aantonen dat hoe minder je eet, hoe ouder je wordt. En hiermee wordt natuurlijk gezond oud bedoeld.

Altijd belangrijk om te weten: doe wat goed voelt en wat bij jou past. Leer goed te luisteren naar jouw lichaam, wat heeft je lichaam nodig en geef je dat ook? Werk stap voor stap aan jouw tijdsblok van vasten en bouw dit langzaam op; een nieuwe gewoonte heeft tijd nodig. Daarnaast houdt je brein niet van veranderingen en willen jou het liefst in het vertrouwde laten. In het begin zal het dus even wennen zijn maar als je de voordelen van Intermittent Fasting ervaart, is het je alles waard!

Bijdrage: Iris Scheffers
Iris is lifecoach voor vrouwen die zichzelf een gelukkig, gezond en comfortabel leven gunnen.