We hebben, door ons lichaam een oneindig aantal substanties die reageren op bepaalde stimuli. In stressvolle situaties bijvoorbeeld, begint cortisol op grotere schaal te circuleren. Wanneer we bang zijn, is er een adrenalinekick, en als we gelukkig zijn, ontvangen we endorfine. Maar wat is uiteindelijk endorfine en hoe werken ze in ons lichaam?

Wat is endorfine?
Endorfine zijn neurotransmitters, die signalen van het ene neuron naar het andere sturen in ons zenuwstelsel. Ze zijn afkomstig van ons brein, de hypofyse, het ruggenmerg en elders. Er zijn tenminste 20 soorten endorfine, waaronder beta-endorfine, die in veel gevallen sterker is dan morfine.

Hoe werkt endorfine?
De hypothalamus is een commando- en controlecentrum van ons endocriene systeem. Het bepaalt wanneer we moeten eten, wanneer we in de puberteit komen en of we endorfine nodig hebben. Het bestuurt elk deel van ons centrale zenuwstelsel en sturen de hormonen naar andere delen van het lichaam wanneer dat nodig is.

Hoe te profiteren en gebruik te maken van endorfine?
Nu we weten wat endorfine zijn, kunnen we beter begrijpen hoe we hiervan kunnen profiteren, hiervoor moeten we ons richten op activiteiten of die ons plezier brengen. Zodra we een activiteit beginnen die verband houdt met aangename sensaties, zullen we endorfine vrijmaken. Het scala aan situaties hiervoor is erg breed in ons dagelijks leven.

Wanneer eten geen moment van vreugde meer is, maar een “remedie” voor depressie, is het tijd om hulp te gaan zoeken bij een professional. Dit is een teken dat iets niet goed gaat. Bovendien is bekend dat de onderstaande voedingsmiddelen de aanmaak van endorfine stimuleren.

Chocolade
Sommige mensen vinden in chocolade een manier om dat beeld te veranderen wanneer ze zich ontmoedigd of boos voelen. Dit verklaart waarom endorfine je helpen ontspannen. Hoe donkerder en bitterder de gekozen chocolade, hoe beter. Het is duidelijk dat het eten van chocolade niet de beste aanbeveling is, omdat het niet alleen het genot verhoogt, maar dikmakend is; eet daarom met mate.

Rode peper
Rode peper is een zeer gezonde groente. Het zit vol vitamine C en capsaïcine, waardoor ons lichaam endorfine vrijmaakt. Van capsaïcine worden ook medicijnen gemaakt tegen verkoudheid. Capsaïcine is de stof die de scherpe smaak geeft aan de rode peper. Degenen die de “in natura” rode peper niet kunnen eten, kunnen deze uit blik gebruiken, maar de sensatie is een stuk milder.

Ginseng
Het is een ander element dat de snelheid van endorfine verhoogt en kan worden gebruikt als een supplement.

Vanille
In tegenstelling tot wat we ons voorstellen, maakt het geen endorfine vrij door alleen bepaalde soorten voedsel binnen te krijgen. Het is mogelijk om te genieten van de effecten door het aroma. De ene is in vanille druppels, (in koffie of thee, of zelfs yoghurt), die een geur vrijmaken die de aanmaak van endorfine stimuleert. Dezelfde voordelen zullen aanwezig zijn in een aromatische vanille kaars of zijn etherische olie. Lavendel en ylang-ylang hebben dezelfde aromatische eigenschappen.

Profiteren van endorfine tijdens sociale interactie
De ontmoeting met mensen, verschillende gesprekken, uitwisseling van ideeën en ervaringen, zijn altijd een stimulans. Wanneer we dankbaar zijn voor deze gelegenheden, zijn de endorfine zeker gestegen, dus het is zo belangrijk om in contact te zijn met andere mensen.

Lachen
Lachen stimuleert de productie van endorfine, verlicht stress en bevordert het welbevinden, misschien om deze reden oefenen sommige mensen ‘lachtherapie’ uit. Men moet begrijpen dat we het hebben over glimlachen met gelukkige situaties, niet alleen sociaal glimlachen. Lachen is degene die voor zijn hele lichaam zorgt en iedereen die dichtbij is, infecteert.

Vermijd ongezonde omgevingen
Verdrietige plaatsen, met negatieve en pessimistische mensen, omgevingen waar gevechten en stress plaatsvinden, zullen niet leiden tot de aanmaak van endorfine, dus degenen die daarheen gaan, zullen eindigen met hoofdpijn en moe en geïrriteerd zijn. Zoek voor het tegenovergestelde, dat wil zeggen, gelukkige plaatsen, zodat endorfine je hersenen overspoelen en je het gevoel van plezier brengen.

Zoek meer vrienden
Vrienden zullen nooit te veel zijn. Hoe groter onze betrokkenheid bij andere mensen, hoe groter de mogelijkheid om in een levende kring van onderwerpen te zijn, vreugde en aangename gesprekken.

Meer seks
Eén van de bekendste vormen van genot is seks, juist vanwege de explosie van endorfine die vrijkomen tijdens orgasmen. Hoewel er nog steeds veel controverse is, kan een seksuele relatie tussen gezonde mensen alleen voordelen brengen voor beiden.

Vrijwilligerswerk
Contact houden met andere mensen, terwijl we een vorm van vriendelijkheid beoefenen, verhoogt ook ons endorfine. De meeste vrijwilligers hebben er plezier in.

Geniet van endorfine tijdens het trainen
Sport bevordert een gevoel van welzijn, verlicht pijn, verhoogt de gemoedstoestand en verbetert het fysieke uithoudingsvermogen.

Lichaamsbeweging
Elke vorm van lichaamsbeweging helpt om endorfine vrij te maken, maar het verschilt per persoon. Het is vrij duidelijk hoe we gelukkiger en levendiger zijn na wat groepswerk. Atleten die het podium zoeken, voelen zich nog meer gestimuleerd door endorfine in hun streven naar overwinning, maar we hoeven geen atleten te zijn om van endorfine te genieten, maar oefenen gewoon een plezierige fysieke activiteit uit.

Dansen
Eén van de leukste manieren om te bewegen is door middel van dansen, waarbij beweging, muziek en andere mensen betrokken zijn, waardoor de omgeving, samen met de activiteit, een motiverende, endorfine-vrijmakende stof kan zijn.

Profiteren van endorfine bij andere activiteiten

Acupunctuur of therapeutische massage
Mensen die een acupunctuur- of massagetherapie ondergaan, melden dat ze zich beter, ontspannen en in veel gevallen pijnvrij voelen. Dit is een signaal dat een dosis endorfine is vrijgegeven.

Outdoor-activiteiten
Elke activiteit waarbij we worden blootgesteld aan de zon zal onmiddellijk een begin maken met onze endorfine productie. Maak ‘s-morgens of ‘s-middags een wandeling in de zon.

Aangename activiteiten
Mensen zullen ook bewegen terwijl ze voor hun planten zorgen, hun honden meenemen om te lopen, te koken, enz. Natuurlijk hebben we het over activiteiten met lichte bewegingen, die echter erg belangrijk zijn voor ons lichaam en onze geest, en daarom ook helpen om endorfine vrij te maken.

Contact met dieren
Degenen die verliefd zijn op dieren, weten hoe prettig en gelukkig het is om met hen samen te leven, als één van de ‘triggers’ om endorfine vrij te maken.

Alles wat we hierboven hebben genoemd geeft ons een goed idee van wat endorfine zijn, hoe ze handelen, hoe ze kunnen worden gebruikt voor ons welzijn, maar er zijn nog veel meer dingen die ons prettige sensaties brengen. Stop en denk na. Je zult er vast wel een paar vinden. Negeer ze niet. Laat geen minuten van plezier los. Ze zijn kostbaar en we hebben ze allemaal nodig.

Het is mogelijk, en vooral noodzakelijk, om een deel van onze dag te wijden aan een activiteit die ons goed zal doen. Zonder deze tijd voor ons zullen we uiteindelijk toegeven aan de verschillende pathologieën die verband houden met stress. Zoek iets dat je gelukkig maakt en laat de endorfine voor de rest zorgen.