Fruit en groenten zijn geweldige bondgenoten voor onze gezondheid. Rijk aan vitamines, mineralen, water, vezels en met verschillende smaken; ze brengen ons gezondheid, beschermen tegen ziekten, voorkomen obesitas bij kinderen en garanderen een gezonde ontwikkeling van zowel kinderen als volwassenen. Daarom is het stimuleren van de consumptie van groenten en fruit een primaire taak voor ouders en verzorgers die bezorgd zijn over de gezondheid van hun kinderen.

Weten welk fruit het meest wordt aanbevolen voor kinderen, is noodzakelijk om je kinderen te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Ze zijn allemaal erg voedzaam en we kunnen ze zowel in de winter en vooral de zomer aanbieden. Maar met zoveel keuzes, welke doet je het meest goed en zijn essentieel in het eetpatroon van de kinderen? We hebben in deze blog enkele superlekker en ook gezonde opties uitgekozen. Lees verder welk dit zijn!

1. Watermeloen
Rijk aan water en zeer zoet, verovert de watermeloen de smaak van baby’s die beginnen met het introduceren van voedsel. Sommigen zuigen het fruit meestal (verwijder eerst de zaadjes!) en nemen al het sap op. De voordelen zijn om te helpen bij hydratatie en omdat het rijk is aan kalium en magnesium, is het een uitstekend natuurlijk diureticum dat helpt bij het functioneren van de nieren.

2. Banaan
De banaan is één van de vruchten die vanaf zes maanden aan de baby kan worden aangeboden. Het is rijk aan kalium, vezels en vitamines, waardoor het een geweldige bondgenoot is voor de gezondheid van de kleine. (Prak een banaan wel goed, anders kan je kind hierin stikken).

Naast het voorkomen van spierkrampen, helpt hun consumptie de darm te reguleren, wat geweldig kan zijn voor kleintjes die last hebben van diarree of krampen.

3. Appel
De appel kan ook in het dieet/menu van de baby worden geïntroduceerd en is een vrucht die rijk is aan water, vezels en vitamines. De consumptie van de appel helpt de opgesloten darm los te maken en is een goede bondgenoot voor degenen die dit ongemak voelen. De vrucht helpt ook bij de beheersing van diabetes vanwege het lage glycemische gehalte.

4. Papaja
Papaja is een vrucht die veel water in zijn samenstelling heeft en daarom een hoog hydraterend vermogen heeft. Het is rijk aan vitamine A, C, kalium en calcium. Hij is een sterke bondgenoot in gevallen waarin de baby constipatie heeft bij het starten in de babyvoeding, omdat deze de darm vrijgeeft.

5. Peer
Omdat het een milde en aangename smaak heeft, is het een vrucht waar kinderen meestal van genieten. Het staat bekend om het vrijgeven van de darm, naast dat het rijk is aan B-vitamines, die helpen bij het goed functioneren van het zenuwstelsel en het spijsverteringsstelsel.

Het eerste fruit dat voor kinderen/baby’s is toegestaan, zijn appel, peer en banaan. Later kun je andere opnemen, zoals pruimen, kersen (beide ontpitten), druiven (pitloos en gepeld), kiwi en ananas.

Vanaf 12 maanden kan het kind ook perzik, abrikoos, sinaasappel, mandarijn, meloen, watermeloen, mango en papaja consumeren; natuurlijk wel de vrucht ontpitten.

Foto: Anastasia Shuraeva
Vorig artikelWortel- en gembersap
Volgend artikelHelft Nederlanders kampt met haarverlies maar zoekt geen hulp