Kokosolie bestaat voornamelijk uit goede vetten, meestal verzadigde vetten (87% van het totaal). Deze vetten zijn middellange kettingtriglyceriden (MCT’s), geen triglyceriden met lange keten, zoals we die normaal in voedingsmiddelen vinden. Het voordeel is dat deze triglyceriden veel beter worden opgenomen door het lichaam, met name in de lever, dat al snel wordt omgezet in energie en zich niet ophoopt als vet in het lichaam.
Er zijn twee soorten van dit functionele voedsel: raffinage en extra vierge. De eerste is gemaakt van de gedroogde kokosnoot, terwijl de tweede is gemaakt met verse kokosnoot. Normaal gesproken wordt kokosolie in vloeibare toestand aangetroffen bij hoge temperaturen, maar wordt alleen vast en wit onder de 25 graden. Het normale is dat het niet bederft of verouderd raakt, zelfs niet als het voor langere tijd wordt bewaard.
Kokosolie is erg populair geworden in alternatieve gezondheidskringen, ondanks het feit dat het al vele jaren als een “slecht” vet wordt beschouwd vanwege het hoge verzadigde vetgehalte. Er is echter gevonden dat het verzadigde vet van kokosolie, in het bijzonder maagdelijke kokosolie, niet hetzelfde verzadigde vet is dat bestaat in andere soorten oliën.
Het bevat de middellange vetzuren die veel gemakkelijker zijn voor het lichaam dan de vetzuren met lange keten die te vinden zijn in veel andere frituuroliën. Het bevat ook verschillende stoffen die goed zijn voor uw gezondheid, waaronder caprylzuur, caprinezuur en laurinezuur. Veel merken hebben de olie verwerkt voor zijn hoge temperaturen, waardoor een aantal van de voordelen die beschikbaar zijn wordt weggenomen.
Bevolkingen die veel kokosvet eten, zijn gezond
Kokosnoot is een exotisch voedsel in de westerse wereld, voornamelijk geconsumeerd door gezondheidsbewuste mensen.
In sommige delen van de wereld is kokosnoot echter een voedingsnipje waar mensen al generaties lang van hebben kunnen genieten. Het beste voorbeeld van een dergelijke populatie zijn de Tokelauans, die in de Stille Zuidzee wonen. Ze eten meer dan 60% van hun calorieën uit kokosnoten en zijn de grootste verbruikers van verzadigd vet in de wereld. Een ander voorbeeld van een populatie die veel kokos eet en in uitstekende gezondheid blijft, zijn de Kitavans.
Kokosolie is buitengewoon voor onze gezondheid. Het heeft bewezen om u te helpen gewicht te verliezen, het immuunsysteem te verbeteren, antioxiderende werking te hebben en talloze cosmetische toepassingen.
1. Reguleert de darmfunctie
In beide gevallen van constipatie of zelfs bij diarree werken de bestanddelen van het kokosvet door het normaliseren van de darmfuncties. Tegelijkertijd helpt laurinezuur, via monolaurine, pathogene (vijandige) bacteriën te elimineren en de groei van de “vriendelijke flora” te beschermen en te begunstigen.
2. Verbetert het immuunsysteem
Handelend in de preventie en bestrijding van wormen, bacteriën en schimmels, herstelt het de energie die door deze agenten wordt gestolen. Bijgevolg verbetert het de opname van de voedingsstoffen, waardoor alle afweermechanismen van het organisme toenemen. Kokosvet heeft de hoogste concentratie aan laurinezuur, tussen alle plantaardige vetten.
3. Kokosvet kan u helpen meer vet te verbranden
Medium-chain triglyceriden (MCT’s) in kokosolie kunnen het aantal calorieën dat je verbrandt verhogen in vergelijking met dezelfde hoeveelheid andere vetten (5, 6). Eén studie toonde aan dat 15-30 gram MCT’s per dag 24 uur aan energieverbruik met 5% verhoogden, wat neerkomt op ongeveer 120 calorieën per dag.
4. Kokosvet kan schadelijke Micro-organismen doden
Bijna 50% van de vetzuren in kokosolie is 12-taurisch melkzuur. Wanneer laurinezuur wordt verteerd, vormt het een stof die monolaurine wordt genoemd. Zowel laurine- als monolaurinezuren kunnen schadelijke ziekteverwekkers zoals bacteriën, virussen en schimmels doden.
Van deze stoffen is bijvoorbeeld aangetoond dat zij de bacteriën Stafylococcus Aureus (een zeer gevaarlijke pathogeen) en gist Candida Albicans doden, een veel voorkomende bron van schimmelinfecties bij de mens.
5. Verlicht huidirritatie
Het verminderen van huidirritatie is een van de voordelen van kokosolie. Het helpt om dermatitis en andere huidziekten te verbeteren, evenals andere conventionele moisturizers.
Een studie uitgevoerd met kinderen met eczeem toonde aan dat 47% van degenen die werden behandeld met kokosolie grote verbeteringen in huidproblemen hadden.
6. Helpt bij haaruitval
Kokosolie wordt sinds de oudheid in India gebruikt om haar te behandelen. Veel biologische remedies werden bereid met een mix van medicinale kruiden en kokosolie om haaruitval te voorkomen. Een mengsel van citroensap en kokosolie op het haar aanbrengen kan verlichting bieden voor haaruitval  en een mengsel van kokosolie en kruisbessen.
Vorig artikelQuinoa met pompoen
Volgend artikelTips voor mooie en gezonde voeten