Voedingsmiddelen die rijk zijn aan water en minerale zouten, bevatten over het algemeen weinig calorieën en zijn zeer voedzaam, omdat ze een goede optie zijn als aanvulling op het dieet van mensen die op een gezonde manier willen afvallen, ze kunnen ook worden gebruikt in hoofdmaaltijden en salades, soepen of sappen en helpen ook v.w.b. de urine en hoge bloeddruk te reguleren omdat ze diuretica zijn, de eetlust verminderen omdat ze vezels hebben die de maag langer vol houden en nog steeds constipatie verlichten omdat ze de eliminatie van uitwerpselen vergemakkelijken en helpen krampen voorkomen en vechten tegen fysieke of mentale vermoeidheid.

Lees in dit bericht welke voedingsmiddelen dit zijn:

1. Watermeloen
Watermeloen wordt beschouwd als één van de meest complete vruchten voor het lichaam. Het is rijk aan vitamines en mineralen, het draagt bij aan de energieopwekking van het lichaam, hydratatie en verhoogt de immuniteit. Omdat het zoveel voedingsstoffen bevat, wordt watermeloen als een energiebron beschouwd en kan het na de training worden geconsumeerd voor hydratatie en energievervanging, omdat het fruit in vergelijking met sportdranken meer water en minder koolhydraten bevat.

2. Rauwe wortel
Wortel is de groente die wetenschappelijk bekend staat als Daucus carota. Naast dat het knapperig en smakelijk is, is het rijk aan voedingsstoffen, vezels en antioxidanten, die verschillende gezondheidsvoordelen bieden. Wortel inname verbetert de vitamine A-productie, verlaagt cholesterol en is goed voor de ogen en helpt onder andere bij het afvallen.

3. Aardbei
Aardbeien zijn een belangrijke bron van vitamine C, vitamine A, bètacaroteen, folaten en oplosbare vezels. Daarom is het een vrucht met antioxiderende werking, die in de strijd tegen vrije radicalen werkt en helpt bij het functioneren van het immuunsysteem. In vergelijking met andere rode vruchten leidt de aardbei in hoeveelheid water waaruit deze bestaat.

4. Broccoli
Broccoli bevat weinig calorieën en is zeer voedzaam, rijk aan kalium, vitamine B9, B6, C, K en A, naast een krachtige antioxidant, heeft het ontstekingsremmende eigenschappen en heeft het dankzij de glycosinolaatstof het krachtige vermogen om het risico te verminderen van het ontwikkelen van verschillende soorten kanker. De beste manier om broccoli te consumeren is door zijn bladeren en stengels te stomen gedurende ongeveer 20 minuten om het verlies van vitamine C te voorkomen. Het is ook mogelijk om het rauw in salades en sappen te consumeren. Het regelmatig consumeren van deze groente helpt het immuunsysteem te verbeteren en constipatie te verlichten.

5. Ananas
Omdat het rijk is aan water en vezels, bevordert ananas de spijsvertering en verschijnt het in de fruittafel als de beste bondgenoot van het regime; de vrucht bevordert ook de werking van de darm. Na een maaltijd (ontbijt/lunch) een plakje ananas eten als middagsnack, kun je je aan je dieet houden en die extra kilo’s verliezen. Dat komt omdat ananas veel water bevat (ongeveer 87% van zijn gewicht is water) en vezels, naast een lage caloriedichtheid, slechts 50 calorieën per plak.

6. Komkommer
Meestal rauw gegeten in de vorm van een salade; de komkommer is verfrissend en heeft een knapperige textuur. Ongeveer 95% van de komkommer is samengesteld uit water, het is een caloriearm voedsel, zeer voedzaam en rijk aan vezels. De verse komkommer is een uitstekende optie voor “good snack”, het voedt, hydrateert en verlicht zelfs een beetje het verlangen om te kauwen in tijden van angst. Al dit water fungeert ook als een bezem en veegt alle gifstoffen uit het lichaam.

Foto: Caju Gomes