Alleen voedsel van plantaardige oorsprong eten is echt heilzaam voor het lichaam; Maar sommige mensen kunnen een verslechtering van hun mondgezondheid opmerken.

Veganisme op zichzelf is niet schadelijk voor de gezondheid van je tanden, maar eventuele problemen kunnen betekenen dat je wat extra zorg nodig hebt.

Zie hieronder voor informatie over de gezondheid van tanden en tips voor het onderhoud ervan:

Poetsen – Het is gebruikelijk om je tanden direct te poetsen na het eten van iets heel zuur, zoals ananas en dadels; maar direct poetsen is contraproductief. Als je meteen poetst, heeft speeksel nog geen remineraliserende eigenschappen gevormd en veroorzaak je daarom erosie van het glazuur. Het is daarom het beste om direct na het eten te spoelen met water of mondwater.

Het type tandenborstel dat je gebruikt en de manier waarop je borstelt, is belangrijk. Gebruik een zachte borstel en wees voorzichtig met de druk die je gebruikt tijdens het poetsen, omdat te hard drukken op je tandvlees en tanden kan leiden tot teruggetrokken tandvlees en tandschuring.

Er zijn natuurlijke oplossingen voor mondhygiëne die gezonder en minder agressief zijn. Neem (Azadirachta indica) wordt al eeuwen in India gebruikt voor de mondgezondheid. Het is geweldig voor de tanden. Het kan tandvleesaandoeningen en gaatjes voorkomen, elimineert cariës-veroorzakende bacteriën, heeft ontstekingsremmende eigenschappen en verfrist de adem.

Calcium – Amandelen zijn een geweldige bron van calcium en zijn de beste in het bestaan met in vet oplosbare vitamines D, A en K, die calcium “laten werken”. Dolomietpoeder is van minerale oorsprong en kan worden gebruikt als calcium- en magnesiumsupplement. Het is verkrijgbaar in o.a. natuurwinkels (contra-indicaties: zwangere vrouwen en kinderen tot 3 jaar).

Hoewel calcium belangrijk is voor je lichaam, zijn hier enkele andere vitamines die een belangrijke rol spelen in de gezondheid van je tanden:

Vitamine K – plantaardige bronnen: donkergroene bladeren zoals boerenkool, spinazie en broccoli.

Vitamine D – is vereist voor intestinale absorptie van calcium. Het heeft invloed op de calciumabsorptie en mineralisatie zorgt voor continue botten en tanden en ondersteunt het calciumgehalte in het bloed. Er zijn twee vormen van vitamine D: vitamine D3 (cholecalciferol) en vitamine D2 (ergocalciferol). In veganistisch voedsel kan het in sommige paddestoelen worden gevonden. Je kunt overwegen een vitamine D-supplement te gebruiken als je in een kouder klimaat met minder zon leeft.

Vitamine A – Vitamine A zelf (retinol) komt alleen voor in dierlijke voedingingstoffen en wordt aangetroffen in boter, kaas, melk, yoghurt. Bètacaroteen komt in overvloed voor in plantaardig voedsel en kan door het lichaam worden omgezet in retinol. Wortelen, pompoen, zoete aardappelen, spinazie, paprika, waterkers, gedroogde abrikozen en mango zijn bronnen van bètacaroteen, die in tegenstelling tot Retinol ook anti-oxiderende eigenschappen heeft.

– Groenten zoals boerenkool en spinazie zijn geweldig voor de gezondheid van je tanden. Voor een betere opname wordt aanbevolen om ze te combineren met een goede vetbron zoals avocado.

Wanneer je een snack met gedroogd fruit eet, moet je je tanden nogmaals grondig spoelen en flossen om te voorkomen dat vuil dat aan je tanden plakt, Zodat het niet een toevluchtsoord wordt voor bacteriën die cariës veroorzaken.