Volgens Wikipedia is vasten het zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten of drinken voor een bepaalde periode. Je kunt dit natuurlijk veel breder trekken.

Vasten werd al in de oudheid gedaan: op regelmatige tijden je onthouden van iets. Meestal denken wij dan aan voedsel. Je zou ook op een eenvoudige manier kunnen vasten bijv. een week geen mobiele telefoon gebruiken, geen tv kijken, geen suiker eten. In sommige culturen vast men door niet te praten of door zich te onthouden van bepaalde luxe. Sommige christenen vasten in de periode tussen Aswoensdag en Pasen. De islam kent de Ramadan. Elke manier van vasten heeft dezelfde basis: het is een methode om lichaam en geest te zuiveren en/of te versterken.

In de natuurgeneeskunde gebruikt men het vasten om het lichaam te reinigen, te ontdoen van opgebouwde ballaststoffen. Dit kun je op verschillende manieren toepassen (van erg streng vasten tot gematigd).

Enkele voorbeelden:

  • Theevasten: Gedurende enkele dagen tot een week drink je verschillende kruidentheeĆ«n en water. Verder wordt er niets gegeten.
  • Sapvasten: 3 tot 7 dagen drink je groenten- en/of fruitsappen, aangevuld met (kruiden)thee.
  • 15-daags Reinigingsdieet: 15 dagen eet je gestoomde groenten en beperkt fruit.
  • 28 dagen puur eten: 28 dagen eet je in ongeveer gelijke hoeveelheden koolhydraten (groenten, fruit e.d.), eiwitten (vlees, vis, eieren e.d.) en vetten (noten, kokosvet, zaden e.d.).
  • Intermitterend vasten: dit kan op verschillende manieren. Je kunt 5 dagen per week 16 uur niet eten. Dan is je laatste eetmoment ‘s avonds om 19.00 uur. De volgende dag eet je dag pas om 11.00 uur. Andere personen eten 36 uur niets, ze drinken alleen water en kruiden- of groene thee. Je kunt ook een paar dagen per week alleen een uitgebreide avondmaaltijd eten. De rest van de dag drink je water en thee.

Bij een vastenkuur is het af- en opbouwen van de normale voeding erg belangrijk. Als je voeding vol met alcohol, vetten en suikers zit is het verstandig het rustig af te bouwen en in kleine stappen. Dus langzaamaan de belastende producten afbouwen en vervangen door gezondere alternatieven. En wellicht is dat al voldoende voor je!

Uiteraard is het verstandig (bij twijfel) allereerst een arts te raadplegen of je Ć¼berhaupt wel kunt c.q. mag vasten. Daarnaast kun je bij een erkend therapeut nagaan welke vastenkuur het beste bij je past en een kuur onder begeleiding volgen.

Enkele voordelen van vasten

  • Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat bij mensen die minimaal 3 dagen vasten het immuunsysteem herstelt. Het lichaam wordt tijdens de vastenperiode gestimuleerd om nieuwe witte bloedcellen aan te maken die infecties bestrijden, waardoor het hele systeem als het ware opnieuw opgebouwd wordt.
  • De meeste mensen die regelmatig vasten voelen zich na de kuur energieker. Doordat allerlei overtollige afvalstoffen uit het lichaam verwijderd zijn hebben alle organen meer energie tot hun beschikking.
  • Sommige mensen veranderen blijvend hun voedingspatroon, doordat ze tijdens het vasten minder belastende voeding hebben gegeten. Ze merken welke invloed dit op hun systeem heeft.
Bijdrage: Brigitte Koch