Als je kind vaak last heeft van keelontstekingen, amandelen, oor- en huidzweren en allergieën die veel tijd kosten om te genezen, is dit een teken van zwakke immuniteit. Als je kind vatbaar is voor deze en andere ziekten, dan is het noodzakelijk om het immuunsysteem te versterken.

Om dit te doen, kan je eenvoudiger deze stappen volgen:

Laat het kind vaker buiten spelen
Een van de belangrijkste factoren bij het versterken van de immuniteit is om kinderen buiten te laten bewegen. Tegenwoordig brengen ze uren door voor de computer, televisie, videogames en zelfs op de smartphone. Dus laat je kind naar buiten gaan en wat activiteiten doen, zelfs als dat voor een korte duur is. Deze activiteit versterkt het immuniteit en helpt om in vorm te blijven. Het is van vitaal belang om wat frisse lucht binnen te halen na uren binnen te hebben doorgebracht.

Laat de kinderen vies worden
We kunnen wanhopig worden als we kinderen zien bedekt met zand, modder, gras of ander vuil. Dit heeft echter ook zijn goede kanten. Zoals de meeste artsen zeggen, is blootstelling aan vuil en bacteriën belangrijk omdat het helpt het immuunsysteem van het kind te versterken en de ontwikkeling van een breed scala aan antilichamen stimuleert.

Voeg meer eiwitten op in het dieet
Voedsel heeft niet alleen een effect op de spijsvertering en gezondheid in het algemeen, maar ook op het immuunsysteem. Eiwit is een van de belangrijkste componenten die je kind regelmatig moet consumeren. Het lichaam gebruikt het voedsel dat we eten om de eiwitten te produceren die het nodig heeft om goed te functioneren, en onderhoudt zo een gezond immuunsysteem.

Verminder de consumptie van witte suiker en voedselkleurstoffen
In veel onderzoeken is bewezen dat één theelepel suiker de immuniteit van een kind tot 24% kan onderdrukken binnen 24 tot 48 uur na consumptie. Geraffineerde witte suiker ‘concurreert’ met de vitaminen in het lichaam om te worden opgenomen, vooral met vitamine C. Dus vermijd overmatige consumptie van snoepjes om de opname van belangrijke vitamines te vergemakkelijken.

Consumeer voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine E
Vitamine E is een van de belangrijkste antioxidanten voor het lichaam omdat het helpt bij de normale activiteit van het immuunsysteem, het verhoogt de hoeveelheid antilichamen in het bloed die bacteriën bestrijden en ontstekingen verminderen. Voeg groenten, citrusvruchten, paranoten toe aan het dieet van je kind. Dit zal helpen bij het voorkomen of beter omgaan met ontstekingen, naast het vermijden van meer ernstige ziekten.

Let op de kwaliteit van de slaap
Een goed nachtrust is belangrijk voor iedereen. Tijdens de slaap is het hormoon melatonine, ook bekend als het “donkere hormoon”, effectief bij de behandeling van infectieziekten en ook verkoudheid en griep.

Om ervoor te zorgen dat melatonine door het lichaam wordt gebruikt, moet het de kamer donker genoeg houden dus zorg ervoor dat alle apparaten, zoals televisie, computer, mobiele telefoon en tablets uit zijn. De licht dat door deze apparaten wordt uitgezonden, kan zelfs slapeloosheid veroorzaken.

Vorig artikelKans op regionale overlast door houtrook
Volgend artikelOp grote schaal (dichte) mist