Moedermelk, aangeboden als het enige voedsel, bevat alle voedingsstoffen die essentieel zijn voor de groei en ontwikkeling van het kind tot een leeftijd van 6 maanden, evenals het voorkomen van het ontstaan van ziekten.

Vóór die 6 maanden heeft de baby geen motorische, neurologische en gastro-intestinale volwassenheid om vast voedsel te consumeren.

Na 6 maanden is de introductie van ander voedsel noodzakelijk, maar moedermelk is nog steeds een belangrijke bron van voedingsstoffen en kan tot 2 jaar of langer worden gedronken.

Na 6 maanden gebeurt er een grote verandering in het leven van de kleine: naast moedermelk begint hij/zij babyvoeding, soepen en fruit te proeven. Deze aanpassing is niet altijd gemakkelijk. Sommige kinderen accepteren het nieuwe voeding gewoonweg niet. Om dit overgangsproces gemakkelijker te maken hebben wij hier paar een waardevolle tips verzameld om van de maaltijd een heerlijk en ontdekkend moment voor de kleine te maken.

1. Eet meer fruit, groenten, zaden en volle granen nog tijdens de zwangerschap
Het is bekend dat de smaak van het kind zich tijdens de zwangerschap in de baarmoeder begint te vormen. Tijdens deze periode wordt de baby omringd door het vruchtwater dat hij/zij tijdens de zwangerschap meerdere keren doorslikt. De smaak van deze stof kan worden beïnvloed door het voedsel dat de moeder tijdens de zwangerschap eet. Zo kan de baby zoete, zoute en bittere smaken proeven door deze vloeistof in te slikken, waardoor hij zijn smaak begint te vormen.

Dit betekent dat de voeding van de moeder tijdens de zwangerschap kan reflecteren op de smaak van de baby via het vruchtwater. Daarom is het erg belangrijk om een gevarieerd en gezond dieet te hebben sinds de zwangerschap.

Dit maakt het gemakkelijker voor je kind om meer vertrouwd te raken met de smaak van de meest natuurlijke voedingsmiddelen wanneer het begint met aanvullende voeding, en hun acceptatie is veel beter. Dit is één van de minder bekende tips voor het introduceren van voedsel, maar het maakt een verschil wanneer je met de eerste hapjes begint.

2. Start langzaam. Bied één voedselgroep tegelijk aan.
De introductie van babyvoeding moet gevarieerd zijn en bevat 1 voedselgroep per maaltijd. Dit betekent dat wanneer je fruit aan het kind aanbiedt, je er één kiest en het fruit elke dag varieert. Hetzelfde moet worden gedaan met groenten. Kies aan het begin van de lunch/diner één groente per dag en geef het aan je baby. Dit maakt het eenvoudig voor hem/haar om elk voedsel afzonderlijk te proeven en te accepteren.

3. Smeren hoort erbij! Laat je baby het eten met de hand nemen en in zijn mond stoppen
Na 6 maanden bevindt het kind zich al in de fase van het ontdekken van de objecten om hem/haar heen door aanraking en de mond. En dus neemt hij/zij alles mee naar de buccale vlak (het vlak aan de buitenzijde van de tandboog die tegen de lippen of de wangen aan liggen). Maak gebruik van de maaltijden om je baby er zelfs mee te laten spelen en realiseer je dat dit een heel belangrijke tijd is voor je kind om in contact te komen met voedsel. Je kunt zelfs op de kinderstoel wat voedsel scheiden dat hem/haar tijdens de maaltijd wordt aangeboden.

4. Vermijd het kind af te leiden tijdens de maaltijden
Bij het proberen om kinderen te laten eten, worden verschillende strategieën gebruikt. De meest voorkomende is om te proberen het kind af te leiden met behulp van televisie, mobiele telefoons voor kinderen en speelgoed. Door dit te doen, verliest het kind echter de focus op voedsel en hierdoor realiseert hij/zij zich niet dat ze eet.

Vermijd daarom dat je kind wordt afgeleid. Laat hem/haar de maaltijd op tijd eten; je zult merken dat hij/zij tevreden is wanneer hij/zij zijn/haar mond begint te sluiten, Als hij/zij zijn/haar gezicht draait, huilt en tegenwerkt in de stoel, dan betekent dit dat hij/zij niet langer wil eten. Als je erop blijft hameren dat je kind moet eten, wordt het moment nog stressvoller voor jou en jouw baby.

5. Elke baby heeft een ander voedingsritme
Etenstijd genereert vaak wat angst en zelfs een zekere mate van stress bij ouders. Dit komt omdat er bepaalde verwachtingen zijn over hoe lang het kind gevoed moet worden. Het is echter noodzakelijk om te begrijpen dat elk kind zijn/haar tijd nodig heeft en het is noodzakelijk om dat te respecteren.

Wees daarom bij het introduceren van de eerste babyhapjes geduldig en wacht tot het kind kauwt en slikt, en bied het vervolgens opnieuw aan. Op die manier laat je het kind het eten beter leren kennen en kauwen en vermijd je reacties zoals gassen en krampen.

6. Geef niet op bij de weigering van bepaald voedsel
Probeer het opnieuw na een paar dagen, tenslotte is het normaal dat een kind de eerste keer bepaalde voedsel weigert. Vergeet niet dat hij/zij een nieuwe wereld ontdekt en de smaken in het begin kunnen afschrikken. Dus als je kind een fruit of groente weigert, betekent dit niet dat hij/zij het niet lekker vindt.

Bied ditzelfde voedsel de andere dag opnieuw aan en blijf proberen totdat het gewend raakt aan de smaak en textuur van het voedsel. Dit komt omdat acceptatie een leerproces is en verband houdt met de herhaling van het aanbod. Gemiddeld moeten 8 tot 10 blootstellingen aan hetzelfde voedsel door het kind worden geaccepteerd.

Deze tips om aan de slag te gaan, zullen het gemakkelijker maken om deze uitdaging aan te gaan en gezonde eetgewoonten voor je baby te creëren.

Mocht je specifieke individuele vragen hebben voor het introduceren van de eerste babyhapjes, neem dan contact op met een jou consultatiebureau.