Tempeh is een gefermenteerd voedsel geproduceerd door gecontroleerde fermentatie van gekookte sojabonen met een cultuur van Rhizopus (tempeh-initiator). De gisting van de tempeh door de schimmel Rhizopus verenigt de sojabonen en vormt een compacte witte cake.

Tempeh is al honderden jaren een zeer geliefd voedsel en een basisbron van eiwitten in Indonesië. Het wordt over de hele wereld steeds populairder, omdat mensen manieren zoeken om hun inname van sojabonen te verhogen vanwege hun hoge eiwitgehalte en gezondheidsvoordelen. Zo ontdekken ze de veelzijdigheid en de heerlijke smaak van tempeh. Vegetariërs en veganisten in het bijzonder vinden de structuur en het eiwitgehalte interessant. Tempeh heeft een stevige textuur en een smaak van paddestoel en noten. Het is zeer veelzijdig en kan op verschillende manieren en in verschillende recepten worden gebruikt.

Het belangrijkste verschil tussen Tempeh en andere prebiotica (vezelrijk voedsel) is het soort schimmel dat bij fermentatie wordt gebruikt: Rhizopus oligosporus. Bovendien is Tempeh het enige prebioticum dat als hoofdgerecht bij een maaltijd kan worden geserveerd, aangezien het als het “vlees” in het gerecht wordt beschouwd.

Tempeh is een uiterst voedzaam, zeer eiwitrijk, gefermenteerd voedsel, rijk aan vezels, verteerbaar bevat het geen conserveermiddel en van nature glutenvrij.

“Tempeh kan als een superfood worden beschouwd”, Het is zeer veelzijdig in de keuken, heeft eindeloze mogelijkheden voor gebruik en garnering. Het kan op verschillende manieren worden bereid: in reepjes of in blokjes gesneden, geroosterd, gebakken, gegrild, of gestoofd. En tempeh kan worden geserveerd als voorgerechten, snacks of hoofdgerechten.