Het is belangrijk om te begrijpen dat stress niet altijd het product is van een stressvolle levensstijl, soms is de stress die je ervaart een aanwijzing dat er iets in je lichaam uit balans is. Stress is een fysiologische reactie die stressfactoren in het lichaam vervangt. Het wordt meestal geassocieerd met angst, depressie, angststoornis en andere psychische problemen, maar stress kan ook worden benadrukt door onevenwichtigheden in ons lichaam die niet noodzakelijkerwijs worden veroorzaakt door externe factoren. Dit kan leiden tot problemen zoals hoge bloeddruk, hartaandoeningen, diabetes of zelfs kanker.

Wanneer onevenwichtigheden optreden, wordt de cortisolproductie in de bijnieren verhoogd, wat een opeenstapeling van negatieve effecten in ons lichaam teweegbrengt. Gelukkig zijn er een aantal voedingsstoffen en supplementen die de cortisolproductie kunnen reguleren. B-complex bevat B-vitamines, die worden gebruikt als stresssupplement, en B6 kan ook helpen de bijnierfunctie in evenwicht te brengen die het stresshormoon cortisol reguleert.

Homocysteïne
Homocysteïne is een aminozuur dat wordt aangemaakt bij de afbraak van eiwitten en in hogere concentraties schadelijk is. Hoge niveaus zijn niet goed voor het lichaam, omdat ze het arteriële slijmvlies kunnen afbreken en het stressniveau kunnen verhogen. Vitamine B6 heeft een zeer positief effect op hormoonspiegels, doordat het de oestrogeenstofwisseling ondersteunt. Als er te veel oestrogeen in het bloed zit, kan dit leiden tot hoge hormoonspiegels zoals hoge bloeddruk, hartaandoeningen en diabetes.

Vitamine B12
Vitamine B12 is één van de meest voorkomende tekorten, met een tekort van ongeveer 50% van onze bevolking. Het kan het beste worden ingenomen als aanvulling op het Stress B-complex, omdat het de stressreactie van het lichaam positief beïnvloedt. Net als B6 heeft B12 een positief effect op de stressreactie van het lichaam en een negatieve invloed op de bloeddruk en hartslag. Een studie wees uit dat muizen met B12-deficiëntie meer angstgevoelens en leerachterstanden hadden in vergelijking met een controlegroep. Dit is vergelijkbaar met vitamine B6, waar het de afgifte van homocysteïne in het bloed beïnvloedt.

Ashwagandha
Ashwagandha is één van de voedingssupplementen tegen stress en de gezondheidsvoordelen kunnen worden afgeleid van het ontstekingsremmende withanolide. Er zijn een aantal wortels en planten die je kunt nemen om stress effectief te verminderen.

Reishi
Reishi is één van de voedingssupplementen tegen stress en wordt verkregen uit paddenstoelen, nieren en bonenkappen. Kan worden toegevoegd als voedingssupplement of poeder, of als onderdeel van een maaltijd of drank bij uw maaltijden en dranken. Reishi werkt ook als een antioxidant die helpt om het algehele stressniveau in het lichaam te verlagen, zoals bloeddruk, hartslag en bloedsuikerspiegel. Reishi is ook een goede bron van antioxidanten om je lichaam te helpen zich aan stress aan te passen en je algehele stressniveau te verlagen. Het kan in verschillende poeders en mengsels worden geconsumeerd, maar het wordt niet aanbevolen om het in zijn geheel te consumeren.

Rhodiola
Rhodiola, ook wel bekend als gouden wortel, werd oorspronkelijk in Azië geboren als medicijn en is nog steeds overal verkrijgbaar. Het bevat een secundair plantentoxine dat bekend staat als salicdroside, wat de belangrijkste factor is waarom het één van de voedingssupplementen is voor stress. Rhodiola wordt aanbevolen als thee, voedsel of supplement, maar het helpt ook om de energie te verhogen, wat depressieve mensen ten goede kan komen. Het wordt ook aanbevolen om te worden gemengd met rosea, omdat deze soort volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de meest effectieve gezondheidsvoordelen heeft.

Omega 3-vetzuren
Omega 3-vetzuren zijn een essentieel vetzuur dat essentieel is voor je lichaam maar is tevens een vetzuur dat  je lichaam niet zelf kan aanmaken. Omega 3-vetzuren zijn een vorm van gezonde meervoudig onverzadigde vetzuren en zijn cruciaal voor de ontwikkeling van een gezond immuunsysteem, evenals voor een gezonde bloeddruk en hartgezondheid. Omega 3-vetzuren is alles wat je erover hoort, maar de meest heilzame vormen in het lichaam zijn DHA en EPA, en de beste bron van dit voedsel is vis. Microalgen is eigenlijk de enige bron die in aanvullende vorm te vinden is, dus het is een goede bron voor dit voer. Vanuit een correlatief perspectief hebben stemmingsstoornissen die verband houden met stress, zoals bipolaire stoornis, depressie en angst, een positieve invloed op de reactie van de hersenen op stress en de impact ervan op de geestelijke gezondheid. Het mechanisme achter Omega 3-vetzuren is logisch, aangezien er aanwijzingen zijn dat de consumptie van Omega 3-vetzuren je hersenen verrijkt, waardoor de hoeveelheid serotonine, dopamine en andere neurotransmitters in het zenuwstelsel van het lichaam toeneemt. Volgens het National Institute of Mental Health kunnen vrije radicalen die gedurende lange tijd in het lichaam blijven, ervoor zorgen dat je lichaam wordt blootgesteld aan chronische interne stress.

Magnesium
Magnesium speelt een cruciale rol bij de aanmaak van hormonen, dus het kan helpen om je stressreactie in evenwicht te brengen met één van deze supplementen tegen stress. Magnesium kan ook worden gezien als een kalmerend, ontspannend mineraal, maar het is meer dan dat. Het is een krachtige antioxidant en een geweldige bron van calcium, kalium en andere mineralen. Het helpt om gespannen spieren los te maken en spierweefsel in stand te houden, inclusief de belangrijkste spieren van het hart, waardoor migraine en hoofdpijn worden voorkomen en stress wordt verlicht.  Magnesium kan ook de productie van stresshormonen zoals cortisol en de bijnieren verminderen. De effecten van stress zijn te wijten aan de hormonen die de productie van cortisol in de bijnier regelen. Door magnesium te consumeren vermindert het je interne stressreacties en houdt je emoties en zenuwstelsel onder controle.

Groene thee
Groene thee bevat een eiwit, het vrije aminozuur L-Theanine, één van de voedingssupplementen tegen stress. In een 4 weken durend onderzoek presteerden L-Theanines beter in de groep dan in de controlegroep, maar niet zo goed als in de niet-gestreste groep. Dit komt door de psychoactieve werking van L-Theanine als n-methyl-d-aspartaat, wat betekent dat het moleculen kan remmen die zich aan receptoren willen binden. Eén van deze moleculen is glutamaat, en als glutamaat te hoog is, kan stress niet alleen optreden door angst, maar ook door depressie. Glutamaat is een krachtige neurotransmitter die helpt bij het verzenden van signalen van de ene zenuwcel naar de andere.

Basilicum
Basilicum is een struik uit de basilicumfamilie en komt oorspronkelijk uit Azië. Basilicum wordt aanbevolen als voedingssupplement of als thee. Het is ook één van de voedingssupplementen tegen stress en het is aangetoond dat het de cortisolspiegel verlaagt. Ocimumoside (A en B) en het actieve ingrediënt van vele andere kruiden  zitten ook in dit voedingssupplement.

Vorig artikelMinisterie van VWS wil met Taboeiend meer aandacht voor psychische klachten van jongeren in de klas
Volgend artikelTips om het effect van stress op PMS te verminderen