STOP met zoeken! Je intuïtie is dichterbij dan je denkt.

Dat we in deze drukke tijden vooral uit ons hoofd leven, is geen nieuws. De agenda’s staan bomvol en het lijkt wel alsof ieder vrij gaatje nog benut moet worden. Over de sociale druk nog maar niet te spreken. Want als je een keer “nee” zegt, omdat je even niks wil plannen, dan kun je je al snel weer schuldig voelen. Ook geen fijn gevoel.

Vanuit het hoofd maken we bijvoorbeeld ook graag onze keuzes door o.a. voor- en nadelen lijsten op te stellen in de hoop daarmee een besluit te kunnen nemen.

Het grappige is: je lijf weet allang wat de keuze/het besluit is. Alleen we voelen het niet (meer).

Als je een besluit lang genoeg uitstelt of je neemt geen verantwoordelijkheid voor je eigen proces, dan kan iets dergelijks gebeuren. De regie wordt uit handen genomen. Daar leer je natuurlijk ook van! Maar wat als je je intuïtie had kunnen raadplegen in het besluitvormingsproces?

Je intuïtie is er altijd; het heeft alleen maar stilte nodig
Als je had geweten hoe, dan had je dat zeker gedaan! Je wist het echter niet, vandaar dat je waarschijnlijk werkte met die lijsten. Die uiteindelijk ook niks toevoegden.

Het mocht in je hoofd wat stiller worden? Herken je deze:

  • De hele dag gedachten die heen en weer gaan
  • Acties die moeten worden uitgevoerd
  • Gesprekken die nogmaals worden gevoerd (maar dan zoals je ze wil)
  • Herbeleven van situaties, zowel leuk als minder leuke
  • Dingen in je hoofd erger maken dan ze zijn, vooral toekomstgericht
  • Het ontstaan van nieuwe ideeën
  • En zo zijn er nog heel wat te noemen

Als het stiller is, hoef je je intuïtie niet te gaan zoeken, maar weet je “het is er”. Dan kun je gaan luisteren, want je intuïtie praat met je maar schreeuwt niet.

Wat zijn dan manieren om stil te worden?
Ook dat is voor iedereen anders. Een paar voorbeelden:

  • Mediteren
  • Yoga
  • Hardlopen, een andere manier van bewegen zoals wandelen in het bos met de hond
  • In de tuin bezig zijn
  • Strijken

De uitdaging is om iets te vinden dat je fijn vindt om te doen, het kost je geen moeite. Achteraf besef je dan vaak, dat geldt zeker ook voor mij, dat het dan heerlijk stil was in je hoofd.


Tevens hangt de manier van communiceren met je intuïtie, het praten met elkaar, ook af van je eigen voorkeur.

Voorkeur in wat? Zul je denken.
Van je innerlijke zintuiglijke waarneming! We hebben allemaal een voorkeur. Als je deze weet, dan kun je daar op inspelen. Tevens kun je dan ook proactief de andere zintuigen stimuleren!

Over welke zintuigen hebben we het dan?
• Voelen (tintelingen, spanning, druk, zwaarte, pijn, gevoelloosheid fysiek waarnemen)
• Horen (woorden/zinnen horen in je hoofd)
• Zien (beelden, foto’s, kleuren aan de binnenkant van je ogen zien)
• Proeven (het proeven/ smaken)
• Ruiken (de geuren intern ervaren)

Hoe ziet dat inzetten van je intuïtie eruit?
Dit is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.

“Je werkte een tijd samen met iemand. Elke keer als je een mail of app van deze persoon ontving, kreeg je buikpijn. Het gekke was, dat je je daar niet eens bewust van was. Je ontweek de mails. Als ze binnen kwamen ging je ze niet lezen. Ineens besefte je dat je -toen je weer een bericht ontving- je je buik vast hield en dat je veel spanning waarnam in je buik.

Je ging erop letten. De keer erop: buikpijn. De keer daarna: buikpijn. Je wist genoeg! Je kon wellicht rationeel niet bewoorden waarom je de samenwerking beëindigde maar je voelde dat dit moest gebeuren! Het gaf direct rust.”

Natuurlijk heb je in het dagelijkse leven ook je hoofd, je ratio nodig
De kunst is om je ratio “uit te schakelen” op het moment dat deze niks toevoegt. Hoe je dat doet?

Een paar suggesties:

  • Focus je op je ademhaling (volg deze vanaf het moment van inademen tot aan uitademen)
  • Doe een body-scan
  • Visualiseer dat je met blote voeten op een warm strand loopt, of in de bergen
  • Leg je handen op je buik
  • Kijk naar de lucht
  • Luister naar de vogels
  • Ga mediteren (ken je het gezegde? Mediteer elke dag een kwartier, behalve als je stress hebt, mediteer dan dagelijks een uur)
  • Etc etc.

Zo is het mogelijk om stap voor stap dichterbij je intuïtie te komen. Samen met wat geduld, veel oefenen en vooral jezelf ervan bewust zijn (of: worden) kom je een heel eind!

Bijdrage: Jacqueline van den Bergh

Related Articles