Start PUUR rookvrij campagne goed nieuws: massamediacampagnes helpen rokers te stoppen

Vandaag lanceert de Rijksoverheid de campagne ‘PUUR rookvrij’, waarbij rokers op een positieve manier worden aangezet tot het doen van een effectieve stoppoging. Uit een inventarisatie van het Trimbos-instituut komt dat intensieve en langlopende massamediacampagnes het rookgedrag van volwassenen kunnen veranderen. Marc Willemsen, programmahoofd Tabaksontmoediging: “Op basis van wetenschappelijke literatuur, blijkt dat campagnes die gericht zijn op het tegengaan van roken echt veel op kunnen leveren.”

Meer mensen stoppen met roken
Aanleiding van de overheidscampagne is het Nationaal Preventieakkoord, dat streeft naar een rookvrije generatie in 2040. 80% van de rokers van 18 jaar en ouder wil ooit stoppen met roken. In 2019 deed 32,8% van de rokers van 18 jaar en ouder minimaal één serieuze stoppoging. De PUUR rookvrij campagne wil rokers aanzetten tot een serieuze stoppoging, net zo lang tot ze definitief gestopt zijn. De campagne focust op de positieve kanten van stoppen met roken en laat rokers nadenken over hun leven als niet-roker.

“Als je kijkt naar verschillende massamediacampagnes in het verleden, zie je dat campagnes succesvol zijn als ze intensief zijn en lang lopen. Dat de Rijksoverheid nu kiest voor een langlopende campagne is dus veelbelovend.” – Marc Willemsen

Massamediacampagnes kunnen leiden tot stoppers
In Nederland zijn er door de jaren heen verschillende campagnes gericht op stoppen met roken uitgevoerd. Het doel van deze campagnes is om rokers aan te moedigen een stoppoging te doen en ze te helpen aan effectieve vormen van ondersteuning. Zo zorgt bijvoorbeeld de jaarlijkse ‘Stoptober’-campagne ervoor dat na drie maanden ongeveer de helft en na een jaar ongeveer een kwart van de deelnemers is gestopt met roken. Rondom de jaarwisseling van 2010-2011 zorgde de campagne ‘Echt stoppen kan met de juiste hulp’ ervoor dat bijna 60% van de rokers die wilden stoppen, wisten dat hulp bij het stoppen werd vergoed. En in 2008 leidde de ‘In iedere roker zit een stopper’ campagne tot meer dan een miljoen stoppogingen, waarvan ongeveer een kwart na een jaar nog succesvol was. De kans dat campagnes tot gedragsverandering leiden is groter wanneer ze:
> inspelen op emoties
> vaardigheden aanleren die kunnen helpen bij stoppen met roken
> roken minder normaal maken
> intensief zijn (voldoende blootstelling van rokers aan de campagne)
> langlopend zijn

Volgende stap richting een rookvrije generatie
“Een landelijke, intensieve campagne om het aantal stoppogingen te vergroten is dus goed nieuws,” aldus Marc Willemsen. “Samen met alle andere tabaksontmoedigende maatregelen in het Preventieakkoord is dit een belangrijke stap op weg naar een rookvrije samenleving.”

Meer informatie
> Download de Factsheet Massamediacampagnes
> Ga naar de website van PUUR rookvrij
> ikstopnu.nl

PUUR voor profs
Bent u een professional en wilt u weten hoe u de campagne kunt gebruiken bij uw werk? Of zoekt u materialen om stoppen met roken bespreekbaar te maken? Ga naar puurvoorprofs.nl

Product
Massamediacampagnes om roken terug te dringen
2020

Meer informatie
Neem dan contact op met Marc Willemsen van het Trimbos-Instituut
Bijdrage: Trimbos-instituut | Publicatiedatum 29-10-2020
Vorig artikelAnti-oxidanten voeding
Volgend artikelLaatste inzichten over de effectiviteit van psychostimulantia bij verslaving en meer