Antioxidanten bestrijden vrije radicalen, houden de gezondheid van de huid in stand, vertragen veroudering en voorkomen ziekten.
Per definitie zijn antioxidanten stoffen die de oxidatie van een oxideerbaar substraat kunnen vertragen of afremmen. De rol van antioxidanten is om de gezonde cellen van het lichaam te beschermen tegen de oxiderende werking van vrije radicalen.
Ons lichaam moet voortdurend worden ontgift door vrije radicalen. Dit gebeurt op natuurlijke wijze door het lichaam, zolang het voldoende toegang heeft tot antioxidant voedsel, zoals vitamine C, E, bèta-caroteen en mineraal selenium. Een rijk voedingspatroon is de beste optie om te beschermen tegen vrije radicalen, waardoor het risico op verschillende ziekten wordt verminderd en vroegtijdige veroudering wordt voorkomen.
Enzymsysteem (endogeen)
Het bestaat uit een set enzymen (superoxide dismutase, catalase en glutathione) die op natuurlijke wijze door het lichaam worden aangemaakt. De efficiëntie van dit productiesysteem neigt echter in de loop van de jaren af te nemen. Daarom is het belangrijk om de kwaliteit van het tweede afweersysteem, het niet-enzymatische, te behouden door voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan antioxidanten.
Niet-enzymatisch systeem (exogeen)
Bestaat uit groepen stoffen zoals vitaminen, plantaardige stoffen en mineralen die via het dieet kunnen worden ingenomen.
Antioxidanten werken op twee manieren onder vrije radicalen: het remmen van hun vorming en het herstellen van de laesies die al zijn veroorzaakt. De eerste heeft te maken met de remming van kettingreacties waarbij de vorming ervan betrokken is; en de tweede, in het verwijderen van beschadigde cellen, gevolgd door reconstitutie van de celmembranen.
De belangrijkste antioxidanten van het niet-enzymatische systeem zijn:
Vitamine A (retinol):  heeft het vermogen om te combineren met sommige vrije radicalen voordat ze letsel veroorzaken. Het is aanwezig in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong. Degenen die geen producten van dierlijke oorsprong consumeren, moeten groenten consumeren die hoge concentraties bèta-caroteen en lycopeen bevatten, omdat deze voorlopers zijn van vitamine A in het lichaam.
Vitamine C (ascorbinezuur): Oplosbaar in water, daarom reageert het met vrije radicalen die beschikbaar zijn in een waterig medium, zoals datgene wat in de cel bestaat. Vitamine C is ook in staat vitamine E te regenereren en de enzymen van het endogene antioxidantensysteem in verminderde toestand te houden, waarbij voornamelijk glutathion wordt gespaard. Het is mogelijk om vitamine C uit fruit te halen: meloen, citrus (kiwi, mango, papaja, ananas, bosbes), aardbei, framboos en cranberry; en groenten: broccoli, spruitjes, bloemkool, rode en groene paprika’s, spinazie, aardappelen, zoete aardappelen, pompoen en tomaat.
Beta-caroteen en Lycopeen: het zijn carotenoïden, natuurlijke kleurstoffen die voorkomen in fruit en groenten. Ze fungeren als antioxidanten, omdat ze de zuurstof kapen, waardoor de beschikbaarheid van vrije radicalen voor het uitvoeren van oxidatieve reacties wordt verminderd. Ze worden geassocieerd met de preventie van carcinogenese en atherogenese door in staat te zijn moleculen zoals lipiden, eiwitten en DNA te beschermen tegen oxidatie. Bovendien zijn ze voorlopers van vitamine A in het lichaam.
Ze worden gevonden in roodachtig, oranje en geelachtig voedsel, zoals wortels, tomaten, sinaasappel, perzik, pompoen; en donkergroene groenten zoals broccoli, erwten en spinazie.
Resveratrol: is een niet-flavonoïde fenol dat voornamelijk in de schil van druiven voorkomt. Resveratrol krijgt waarschijnlijk antikanker, ontstekingsremmende en fluïdiserende acties van het bloed. Dit laatste kan belangrijk zijn voor de preventie van trombose. Bovendien kan deze antioxidant de bloedvaten beschermen en het LDL-cholesterolniveau verlagen.
Curcumine: Het is een pigment dat van nature voorkomt in de wortels van kurkuma. Veel gebruikt als smaakmaker in de Indiase keuken, kurkuma gaat vrije radicalen tegen en remt de beschadiging van meervoudig onverzadigde vetzuren in celmembranen. Kurkuma, saffraan en curry zijn bronnen van curcumine.
Vitamine E (tocoferolen): is een groep van tocoferolen, waarvan de belangrijkste is als een antioxidant, alfa-tocoferol. Vitamine E is vetoplosbaar en werkt daarom om celmembranen (gevormd door lipiden) te beschermen tegen de werking van vrije radicalen. Het beschermt ook low-density lipoproteïne (LDL) die cholesterol transporteren.
Het kan worden gevonden in plantaardige oliën en derivaten, groene bladeren, olieachtige (noten, hazelnoten, amandelen) en zaden, volle granen en bladgroenten: spinazie, waterkers, rucola, onder andere.
Flavonoïden: zijn verbindingen van natuurlijke oorsprong van de groep secundaire metabolieten, overvloedig aanwezig in het plantenrijk. Ze worden verkregen door voedsel zoals fruit, groenten en ook in kruidenthee, wijn en honing. Flavonoïden helpen bij de opname van vitamine C, kunnen ontstekingsremmende, anti-allergische, anti hemorragische werking hebben; de belangrijkste actie is die van antioxidant.
Co-enzym Q10: is een zeer belangrijke antioxidant. Het is een stof die van nature door het lichaam wordt aangemaakt, maar ook kan worden verkregen via voedingsmiddelen zoals sardines, plantaardige oliën, pinda’s, enz.