De pompoen heeft veel voordelen te bieden aan de gezondheid, het is een vrij veelzijdig voedsel en kan worden gebruikt in verschillende bereidingen, zoet en zout. De pompoen is rijk aan kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, zink, vezels, riboflavine en vitamine A, C, E en B-complex.

Het voedsel bevat ook fytonutriënten die de gezondheid van de huid helpen de schadelijke effecten van zonlicht te voorkomen en helpt tegen aandoeningen van de nieren en het hart. Pompoen helpt ook bij het dieet van atleten. Dit komt door de B-vitamines, omdat ze belangrijke functies reguleren in het metabolisme en de aanwezigheid van carotenoïden, die antioxiderende componenten zijn die het lichaam omzet in vitamine A.

Om jouw voordelen te benutten, wordt regelmatig gebruik aanbevolen. Een portie gekookte pompoen is gelijk aan ongeveer 50 gram (1 ½ eetlepel). Het belangrijkst is dat het deel uitmaakt van het menu.

Diegenen die op dieet zijn om af te vallen en diabetici kunnen genieten van de voordelen van de pompoen. Omdat het een vezelrijke voeding is en nog steeds een lage glycemische index koolhydraten bevat, kan de pompoen ook de glycemische controle bevorderen, evenals het gevoel van verzadiging geven.

Pompoen en sinaasappel smoothie

Ingrediënten

  • 300ml water
  • 200g gekookte pompoen
  • 100g ijs
  • 1 sinaasappel (sap en rasp)
  • ¼ citroen

Bereidingswijze
Kook de pompoen. Doe alle ingrediënten in een blender en pureer de consistentie van een smoothie en serveer.

Vorig artikelZoete smaken maken e-sigaretten aantrekkelijk
Volgend artikelMooi haar en mooie huid met het juiste sap!