Een kom warme soep is altijd een geweldige maaltijd op elk moment van het jaar. Het recept van vandaag brengt je de heerlijkste romige broccolisoep die je ooit in je leven hebt genomen! Het is niet alleen smakelijk, maar het is ook erg gezond.

Broccoli bevat een hoge concentratie sulforafaan, een stof die voorkomt in kruisbloemige groenten (kool, bloemkool, spruitjes, radijs) en heeft sterke eigenschappen tegen kanker. Sulforafaan wordt geproduceerd wanneer het enzym myrosinase reageert met glucorafanine; deze reactie treedt meestal op wanneer de twee verbindingen worden gemengd, d.w.z. wanneer de plant wordt gekauwd. Daarom, vanwege hun bekende kankerpreventie-eigenschappen, zouden personen met een hoog risico op kanker, met name prostaat- of darmkanker, de inname van broccoli moeten verhogen. Het is echter belangrijk om niet alleen op kwantiteit te letten, maar ook op hoe je de groente bereidt.

De manier waarop u broccoli kookt, kan de gezondheidsvoordelen die het produceert drastisch verminderen. Bijvoorbeeld, als je het in een pan kookt of in de magnetron verwarmt, vernietigt het de enzymen myrosinase, die op hun beurt de productie van sulforafaan afremmen. Daarom is het doel om broccoli zo te koken dat het al zijn gezondheidsvoordelen behoudt.

Meestal gaan bij het maken van romige broccolisoep de meeste myrosinase-enzymen verloren tijdens het kookproces. Dus deze keer, nadat de broccoli 3-5 minuten licht gestoomd is, reserveer je de bloem van de bladeren voor gebruik in de laatste stap. De meeste myrosinase-enzymen worden gevonden in bladknoppen. Bekijk het stapsgewijze recept voor romige broccolisoep, die lekker smaakt en je voorziet van veel voedingsstoffen!

Ingrediënten

  • 2 eetlepels kokos (avocado-olie kan ook worden gebruikt)
  • 1 middelgrote fijngesnipperde ui
  • 2 middelgrote fijngehakte bleekselderijstengels
  • 2 middelgrote pastinaken, geschild en in blokjes gesneden
  • 4 kopjes verse broccoli, inclusief stelen (vergeet niet de roosjes te bewaren na het stomen).
  • 2½ kopjes groentebouillon
  • 1 kopje ongezoete amandelmelk of kokosmelk (optioneel). Als je ervoor kiest om geen melk te gebruiken, verhoog dan de hoeveelheid groentebouillon.
  • zout en versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze
Verwarm de 2 eetlepels olie op middelhoog vuur. Bak de selderij en ui 4 minuten tot ze zacht zijn. Voeg de aardappelen en de broccolistammen toe en bak nog 2 minuten. Voeg de groentebouillon en de amandelmelk toe en breng aan de kook. Voeg naar smaak zout en peper toe. Zet het vuur lager, dek af en kook gedurende 20 minuten. Giet het mengsel als de groenten zacht zijn in een blender en klop tot een gladde massa. Om jouw gerecht te versieren op het moment van serveren, kun je de broccoliroosjes gebruiken.

Enjoy.

Vorig artikelMunt en rozenwater limonade
Volgend artikelOok thuissituatie voortaan in de Monitor Woonvormen Dementie