Tot op heden is er nog geen medicijn tegen Alzheimer. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken wat mensen kunnen doen om het risico op deze ziekte te verminderen. Om meer te weten te komen over de relatie tussen voeding en het risico op Alzheimer hebben onderzoekers tientallen jaren bijna 3000 mensen gevolgd. Ze zagen een verband tussen gezonde voeding en een lager risico op het krijgen van de ziekte. Een hogere inname van voedsel dat rijk is aan flavonoïden werd geassocieerd met een lagere kans op de zieke van Alzheimer en vormen van dementie die er aan gerelateerd zijn.

Wat zijn flavonoïden?

Flavonoïden is een verzamelnaam voor een grote groep actieve stoffen die van nature voorkomt in planten. We kennen ze vooral door de kleuren die ze geven aan fruit, groenten en bloemen. Ze spelen een belangrijke rol in de plantenstofwisseling, onder meer voor de groei en bij de bescherming tegen licht, oxidatie en hitte. Er zijn zeer veel verschillende flavonoïden. De meest bekende zijn:

  • Flavonen (uit citrusvruchten, thee, kruiden, paprika en selderij)
  • Isoflavonen (uit peulvruchten, met name soja)
  • Flavonolen (waaronder quercetine, uit bijvoorbeeld uien, broccoli en peren)
  • Anthocyanen (uit druiven, kersen en bessen)
  • Proanthocyanidinen (OPC) (uit druivenpitten en cacao)

Onderzoek duurde bijna 20 jaar

De onderzoekers bekeken de inname van flavonoïden van 2.800 personen, gedurende een periode van bijna 20 jaar. De deelnemers waren allemaal 50 jaar of ouder en hadden bij de start van het onderzoek geen dementie. De inname van flavonoïden werd gemeten door de deelnemers vragenlijsten te laten invullen over hun dieet. Op basis van de inname van flavonoïden werden deelnemers ingedeeld in groepen met een lage inname, een gemiddelde inname en een hoge inname. Vervolgens werd gekeken in welke groepen, en hoe vaak, Alzheimer en vormen van dementie gerelateerd aan de ziekte, werden vastgesteld.

Meer onderzoek nodig

De onderzoekers vonden dat in de groep met de hoogste inname van flavonoïden, vergeleken met de andere groepen, minder Alzheimer en vormen van dementie gerelateerd aan de ziekte werden vastgesteld. Gezonde voeding, rijk aan flavonoïden kan dus mogelijk bijdragen aan een lager risico op het krijgen van dementie. De onderzoekers vonden dat met name de innames van flavonolen, anthocyanen en bepaalde polymeren geassocieerd waren met een lager risico op Alzheimer. Dit onderzoek is een mooie stap voorwaarts, maar meer onderzoek is nodig om te bewijzen of inname van flavonoïden helpt tegen alzheimer en dementie.

Thee en bessen boordevol flavonoïden

Het advies van de onderzoekers is om, zeker als je 50 jaar of ouder bent, gezonde voeding te consumeren, rijk aan flavonoïden. Volgens hen zijn vooral (groene) thee en bessen goede bronnen.

Bron: The American Journal of Clinical Nutrition (2020) – Shishtar, Esra, et al. “Long-term dietary flavonoid intake and risk of Alzheimer disease and related dementias in the Framingham Offspring Cohort.”
Bijdrage: IVG | Informatiecentrum Voedingssupplementen & Gezondheid