Wist je dat een positief perspectief je ook kan helpen langer te leven? Positief denken heeft veel voordelen, waaronder verbeterde immuniteit, betere gezondheid en meer welzijn.

Studies tonen aan dat de manier waarop we ouder worden en het leven als geheel zien, van invloed is op onze levensverwachting. Een studie uit 2019 wees uit dat positief denken kan leiden tot een verhoging van de levensverwachting tot 85 jaar of ouder, en de effecten blijven bestaan, zelfs na controle voor factoren zoals leeftijd, geslacht, opleiding, inkomen, geboortedatum, gezondheidsstatus, familiegeschiedenis, huwelijk status en andere factoren. Onderzoek zegt dat je dat kunt doen om te profiteren, maar wat doe je?

Onderzoek naar dit onderwerp laat zien dat een positief perspectief een enorme impact kan hebben op je levensverwachting. Studies over dit onderwerp hebben aangetoond dat mensen die een positieve kijk hebben op ouder worden, kunnen leren omgaan met hun angst om ouder te worden. Ze bouwen het vermogen op om hun mening over ouder worden bij te stellen naarmate ze ouder worden en hebben er positievere gedachten over dan degenen die bang zijn om ouder te worden omdat zij bang zijn voor veroudering.

Deze bevindingen suggereren dat positief denken over veroudering de wil van mensen om te leven kan vergroten, hen resistenter kan maken tegen ziekten en proactiever kan zijn met betrekking tot hun gezondheid. Mensen met positieve vooruitzichten zullen waarschijnlijk ook minder stress ervaren, waardoor hun risico op het ontwikkelen van chronische ziekten en aandoeningen afneemt. Onze samenleving heeft de neiging om jeugd en schoonheid te waarderen, terwijl waarderingen over veroudering de negatieve aspecten benadrukken. Net als goede wijn zouden mensen beter moeten worden met de leeftijd, maar niet noodzakelijk omdat ze er beter in zijn.

Ze zijn vaak meer spiritueel met elkaar verbonden, en deze ervaringen, in combinatie met volwassenheid, geven ouderen een beter inzicht in zichzelf en hun wereld.

Zoals de positieve psychologie heeft onderzocht, kunnen positieve gedachten en emoties bijdragen aan geluk en levensduur, zodat we kunnen genieten van een rijker en tevredener leven. Positief blijven is een praktijk en de daarmee samenhangende verbetering van de kwaliteit van leven is besproken in onderzoeken die een langere levensduur suggereren. Een eenvoudige, gezonde levensstijl kan de gezondheid en energie gedurende het hele leven behouden en het stressniveau verlagen.

Gelukkig zijn de tools die je nodig hebt gratis en kun je ze in je eigen tempo maken; de sleutel is consistentie. Welk formaat je ook kiest, een dankbaarheidsdagboek is een krachtige manier om contact te maken met je emoties en stress te verminderen. De thema’s kunnen variëren, maar de sleutel is consistentie en focus op positieve gedachten en emoties.

Door regelmatig te oefenen, kun je een nieuwe manier van denken ontwikkelen, zodat je negatieve gedachten kunt herkennen en deze kunt stoppen wanneer ze zich voordoen. Het is belangrijk om je beweringen in de werkelijkheid te verankeren, deze uitspraken te herhalen om ze deel te laten uitmaken van je denken, en om je de hele dag door rustiger te voelen, zodat je alles wat je overkomt kunt verwerken.

Je onderbewustzijn kan zo krachtig zijn dat deze uitspraken je weer in een negatieve gemoedstoestand brengen. Daarom is het handig om je verheven, gelukkig en ondersteunend te voelen wanneer je contact maakt met andere optimisten. Noteer je emoties wanneer je vrienden en familie positieve gedachten hebben over je, je leven of je gezondheid en je welzijn.

Met deze oefening kun je een basis creëren die je helpt negatieve gedachten te veranderen en de voordelen voor je fysieke, mentale en emotionele gezondheid te herkennen. Er kunnen dagen zijn dat je geen positieve houding hebt, maar je moet niet vergeten dat positiviteit een keuze is, en niet altijd een gemakkelijke. Obstakels in het leven kunnen het soms moeilijk maken om een zonnig perspectief te behouden. Trek grenzen tussen jezelf en de positieve energie die je inbrengt.

Vorig artikelRozemarijn is een boost voor je geheugen en cognitie
Volgend artikel99 antwoorden op de vraag ‘Wat zijn belangrijke kenmerken van het concept mentale gezondheid bij jeugd?’