Wat gebeurt er als de hersenen in je standaarddieet overmatig worden blootgesteld aan suiker? De hersenen gebruiken glucose, de belangrijkste brandstofbron, evenals andere energiebronnen zoals eiwitten, koolhydraten, vetten en koolhydraten. In de hersenen schaadt overtollige suiker het cognitieve vermogen en de zelfbeheersing en kan het zelfs hersenschade veroorzaken, zoals de ziekte van Alzheimer en dementie.

Suiker heeft een medicinaal effect in het beloningscentrum van de hersenen, vergelijkbaar met het effect, zeggen de wetenschappers, en bij veel mensen zorgt een beetje suiker ervoor dat ze langer en langer meegaan. Bij oudere mensen hielpen stimuli bij het produceren van calorierijk voedsel om te overleven wanneer voedsel schaars was.

Deze primitieve drijfveer draagt ​​nu bij aan de epidemie van obesitas en diabetes, en het idee van voedselafhankelijkheid wint terrein onder wetenschappers. Bij mensen is ontdekt dat voedingsmiddelen met een hoge glycemische waarde hersengebieden activeren die geassocieerd zijn met beloningsreacties, waardoor een grotere behoefte aan verslaving wordt opgewekt.

Effecten van suiker
De effecten van suiker op het beloningscentrum en de beloningsreactie bij mensen en andere dieren zijn vrij gelijkaardig, maar ze genereren grotere drijfveren en verslavingen in onze hersenen.

De studie, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, gebruikte een goed begrip van de omzetting van bepaalde voedingsmiddelen in suiker om dit proces te testen, en ontdekte dat het eten van een maaltijd met een hoge glycemische index (GI) meer hersenactiviteit veroorzaakte in regio’s die betrokken zijn bij eetgedrag en beloning, onbedwingbare trek.

Suikerverslaving
GI’s worden beschouwd als de basis voor tolerantie in verband met verslaving, maar aanvullende onderzoeken naar hersenactiviteit hebben aangetoond dat te veel eten leidt tot de ontwikkeling van obesitas en diabetes, evenals tot andere gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen.

Hoewel de studie op dieren werd uitgevoerd, ontdekten de onderzoekers dat de intense zoetheid de beloning voor cocaïne overtrof en dat er in de loop van de tijd grotere hoeveelheden van de stof nodig waren om hetzelfde beloningsniveau te bereiken. De studie suggereert dat te veel eten leidt tot een steeds slechter wordende relatie tussen hersenactiviteit en het verlangen naar beloningen, evenals de ontwikkeling van obesitas en diabetes.

Een studie uit 2016, gepubliceerd in het Journal Behavioral and brain research, heeft aangetoond dat overtollige suiker schadelijk is voor het lichaam. Onderzoek suggereert dat een hoge suikerinname een ontsteking van de hersenen veroorzaakt, wat leidt tot geheugenproblemen. Ontstekingsmarkers zijn een inflammatoire marker en er wordt schade toegebracht aan de hersenen, wat leidt tot de ontwikkeling van cognitieve problemen zoals de ziekte van Alzheimer, dementie en de ziekte van Alzheimer, evenals cognitieve stoornissen.

Bovendien bleek uit onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Nutrients in 2015 dat het verminderen van de suikerconsumptie en het aanvullen met omega-3-vetzuur curcumine het werkgeheugen verbetert.

Een studie uit 2017 in The Journal of the American Medical Association Appetite wees uit dat de geheugenbeschadiging veroorzaakt door suikerconsumptie verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer en andere cognitieve stoornissen. Het goede nieuws is echter dat de ontstekingsschade door suiker niet lang zal duren.

Suiker heeft effecten op de stemming
Suiker heeft ook invloed op de stemming. Bij gezonde jonge mensen wordt het vermogen om emoties te verwerken aangetast door een verhoogde bloedglucose, volgens een hersenbeeldvormingsonderzoek.

Een studie gepubliceerd in Diabetes Care wees uit dat mensen met diabetes type 2 een verhoogd gevoel van verdriet en angst meldden na acute hyperglycemie (hoge bloedsuikerspiegel). Volgens beeldvormende onderzoeken wordt het vermogen om deze emoties te verwerken aangetast door een verhoogde bloedsuikerspiegel.

Een studie uit 2017, gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports door onderzoekers van de University of California, San Diego School of Medicine, ontdekte dat degenen die de meeste suiker consumeerden, twee keer zoveel kans hadden om psychische stoornissen te ontwikkelen als degenen die op zijn minst een beetje suiker consumeerden.

De grootste studie die suiker in verband brengt met depressie, de Whitehall II-studie, waaraan 23.245 mensen deelnamen, vond dat hoge suikerniveaus geassocieerd waren met een hogere incidentie van depressie.

Verhoogde bloedsuikerspiegel beschadigt bloedvaten en vasculaire schade is één van de meest voorkomende vasculaire complicaties bij diabetes, volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

Zelfs zonder diabetes wordt een hoge suikerinname in tests geassocieerd met een lagere cognitieve functie. Frequente blootstelling aan hoge glucosespiegels kan de cognitieve prestaties verminderen, waarbij hoge HBA1c-spiegels worden geassocieerd met een hogere mate van hersenafname. Dit effect wordt toegeschreven aan de effecten van hoge glucosespiegels in het bloed en een verhoging van de bloeddruk en hartslag.

Verder onderzoek heeft aangetoond dat een dieet met veel suiker de neurotrofe factor van de hersenen vermindert, een hersenchemie die essentieel is voor de vorming van leren en nieuwe herinneringen. Lage niveaus van de neurotrofe factor houden ook verband met dementie en de ziekte van Alzheimer en zijn een belangrijke risicofactor voor de ziekte van Alzheimer en andere neurodegeneratieve ziekten. De studie is gepubliceerd in het tijdschrift Diabetologia, met co-auteurs van de University of California, Berkeley en de National Institutes of Health.

Ondanks de bevredigende zoetheid van met suiker beladen lekkernijen, biedt het eten van vers fruit een extra bonus van vezels, antioxidanten en secundaire plantensubstanties die de stijging van de suikerspiegel in de bloedbaan vertragen. Onderzoek heeft aangetoond dat suiker in voedsel gevaarlijk is, maar je kunt het gevaar vermijden door vers fruit te consumeren in plaats van geraffineerde suiker.

Vorig artikel7 natuurlijke beauty ingrediënten voor de droge huid
Volgend artikelKoudere tendens, kleine kans op witte kerst