Verdriet, vreugde en euforie zijn slechts enkele van de gevoelens die we ervaren, beïnvloed door een verscheidenheid aan oorzaken en factoren die ons omringen. Alledaagse factoren, zoals koude en/of regenachtige dagen hebben een aanzienlijke invloed over wat er in ons lichaam gebeurt en hebben ook invloed op onze gevoelens en de stemmingswisselingen die we gedurende de dag hebben.

Consumeer meer B-vitaminen
B-vitamines spelen een sleutelrol in het lichaam, zoals het verbeteren van de groei, het voorkomen van bloedverlies, het in stand houden van normale metabolische processen en meer. In deze groep vitaminen zijn er twee soorten die de productie van serotonine beïnvloeden – vitamine B6 en vitamine B12. Het is belangrijk om ze te consumeren, omdat het lichaam ze niet alleen kan produceren. Het verhogen van de inname van deze twee vitamines draagt aanzienlijk bij aan de behandeling van depressie.

Consumeer meer magnesium
Magnesium is een essentieel mineraal voor het lichaam omdat het helpt stress te verminderen, neurale activiteiten reguleert en helpt serotonine te produceren. Het verhogen van de magnesiuminname bij mensen met depressie helpt bij de behandeling van de ziekte maar is ook zeer geschikt voor het ‘opheffen’ van de stemming.

Geniet van de zon
Blootstelling aan de zon is essentieel voor een aantal functies, zoals vitamine D-productie, en is ook belangrijk voor de normale productie van serotonine. Blootstelling aan de zon gedurende 20-30 minuten verhoogt de productie van serotonine in het lichaam en daarom voelen we ons veel beter na een korte wandeling in de buitenlucht.

Doe meer aan lichaamsbeweging
Het beoefenen van wat lichaamsbeweging is van vitaal belang voor een gezond leven, maar velen van ons maken excuses om op de bank te blijven zitten. Naast verbetering van de algehele gezondheid, verhoogt lichaamsbeweging ook het serotonine gehalte in het lichaam. Het wordt daarom aanbevolen om ten minste enkele minuten van de dag vrij te houden om cardiovasculaire of cardio-intensiteit oefeningen uit te voeren. Deze trainingen verhogen de aanmaak van serotonine in het lichaam en verhogen ook de endorfine niveaus, die een stemmingsimpuls geven.

Zie de positieve dingen in het leven
Dat klinkt misschien nogal cliché, maar als je je concentreert op de positieve dingen in het leven, verbetert je humeur dramatisch. Deze actie heeft een grote impact op het lichaam en als we ons concentreren op positieve dingen, neemt de hoeveelheid serotonine in ons lichaam natuurlijk toe.

Mediteren
Veel mensen associëren meditatie met een of andere spirituele oefening. In feite kan iedereen het doen. Dagelijks mediteren verhoogt de productie van 5HIAA, een afvalstof van serotonine. Meditatie helpt bovendien om stresshormonen te verminderen die mentale spanning en ontevredenheid veroorzaken.

- Advertisement -