Mindfulness heeft, ondanks de boeddhistische oorsprong, niets met religie te maken, maar eerder met een goed gefundeerde therapie op wetenschappelijke basis. Jon Kabat Zinn wordt beschouwd als de vader van Mindfulness, hij ontwikkelde een programma gericht op het verminderen van depressieve symptomen en ziektes, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.

Het belangrijkste doel van mindfulness is om een methode te bieden voor het leren omgaan met emoties, reacties, attitudes en gedachten om om te gaan met situaties die het leven ons biedt door de beoefening en verfijning van volledig bewustzijn. Daardoor kunnen we misschien ontdekken dat we door de ontwikkeling van bewustzijn op dit moment bepaalde positieve attitudes kunnen ontwikkelen ten opzichte van onze gemoedstoestand en emoties. Mindfulness streeft naar leren, begint contact te maken met ons innerlijk, onze innerlijke gebeurtenissen te beheren en te reageren op meer bewuste gebeurtenissen in het dagelijks leven.

Voordelen voor je fysieke en mentale gezondheid op basis van mindfulness:

1. Helpt stress en angst onder controle te houden
Net als yoga en meditatie vermindert mindfulness niveaus van cortisol, een hormoon dat vrijkomt als reactie op stress. De beoefening van mindfulness brengt haar beoefenaars in staat van kalmte en sereniteit, die ongetwijfeld onze fysieke en emotionele gezondheid beïnvloedt. Dus cortisol niveaus verminderen, waardoor de bloeddruk daalt.

2. Vermindert de problemen van slapeloosheid
Uit een onderzoek van de University of Utah is gebleken dat niet alleen training op het gebied van mindfulness kan helpen stress en faalangst te verminderen, maar het kan je ook helpen om ‘s-nachts beter te slapen. Volgens Holly Roy, de auteur van deze studie, tonen mensen die mindfulness beoefenen betere controle over emoties en gedragingen gedurende de dag. Aan de andere kant vertonen deze mensen ‘s-nachts een laag niveau van corticale activering, waardoor ze beter slapen.

3. Beschermt de hersenen
Amerikaanse onderzoekers van de School of Medicine van de Harvard University en het Massachusetts General Hospital hebben aangetoond dat meditatie, een techniek die deel uitmaakt van mindfulnesstrainingen, de omvang van telomeren vergroot, ze hebben direct te maken met veroudering en de ontwikkeling van bepaalde ziekten geassocieerd met ouderdom.

4. Verbetert het concentratievermogen
Mindfulness is een praktijk die zich richt op het vormen van bewustzijn en aandacht en daarom in staat is om vrijwillig deze denkprocessen te sturen. Een onderzoek door Walsh en Shapiro toonde aan dat mindfulness effectief is in het vergroten van ons concentratievermogen.

5. Ontwikkelt emotionele intelligentie
Mindfulness helpt ons te weten, naar onszelf te kijken en ons te laten zien hoe we zijn. Praktijk helpt bij het verbeteren van zelfbewustzijn en zelfkennis en laat ons intern evolueren. Bovendien is het mogelijk, door mededogen voor onszelf, dat bepaalde dingen ons niet veel beïnvloeden. Mensen die mindfulness in hun leven opnemen, hebben meer emotionele controle dan mensen die niet oefenen.

6. Verbetert interpersoonlijke relaties
Een onderzoek door Wachs en Cordova in 2007 suggereert dat iemands vermogen om mindfulness te oefenen de tevredenheid van hun relaties kan voorspellen, dat wil zeggen het vermogen om adequaat te reageren op de vorm van een relatie en het vermogen om hun emoties aan een andere te communiceren. Aan de andere kant verbetert de mindfulness-filosofie, gebaseerd op compassie en acceptatie, de interpersoonlijke relaties.