Zowel koud als warm douchen heeft zo zijn voordelen. Hier zijn enkele van de verborgen voordelen van beiden en hoe je hiervan kunt profiteren.

Voordelen van warm douchen
1. Een warme douche verjongt de ziel na een lange dag en geeft je een warmte die je doet ontspannen (en een koude douche verfrist lichaam en geest).

2. Het helpt de bloedcirculatie te verhogen, ontstekingen te verminderen, pijn te verlichten en helpt bij hartaandoeningen, diabetes, artritis, hartfalen, kanker en andere ziekten.

3. Warme douchestoom verlicht verkoudheidsverschijnselen door te werken als een natuurlijk decongestivum en reinigt de neusholtes.

4. Warme douches openen de poriën van het lichaam en reinigt de huid. Het helpt de poriën van de huid te openen, verzachten en gezond te maken, en verlagen de bloeddruk en het cholesterolgehalte.

Voordelen van koud douchen
Een koude douche in de ochtend is voldoende om je voor te bereiden op de komende dag.

1. Het vernauwt en sluit de poriën, voorkomt dat vuil binnendringt en houdt huidvocht vast, volgens de American Academy of Dermatology.

2. Koud water op het hoofd verhoogt de capaciteit van de haarzakjes en verstevigt de hoofdhuid. Als je haar controle heeft over de hoofdhuid, wordt het sterker en vergroot het de follikelcapaciteit van het haar.

3. Naast de voordelen voor de huid helpt een koude douche ook bij de bloedcirculatie: koud water raakt de huid en vernauwt de bloedvaten. Het verbetert de bloedtoevoer naar vitale organen, blijkt uit een onderzoek van de American Academy of Dermatology.

Volgens een studie in het Journal of the American College of Sports Medicine helpt koud douchen bij een atleet ontstekingen te verminderen en snel spierherstel te bevorderen. IJsbaden zoals de Olympische Winterspelen in Sotsji, Rusland, versnellen en bevorderen het spierherstel.

Het ijspak vernauwt de bloedvaten, wat op zijn beurt de ontsteking en de bloedtoevoer naar de spieren vermindert, waardoor pijn wordt verlicht, blijkt ook uit een onderzoek in het Journal of the American College of Sports Medicine.

Hoewel elk type douche zijn voordelen heeft, moet je de juiste voor jou kiezen, dus houdt je aan jouw temperatuurkeuze.

Voor training zijn warme en koude douches het best, maar je kunt er ook tussen wisselen om te genieten van ontgifting en een betere bloedsomloop. Overweeg enkele van de gevallen die beter zijn dan anderen en de voordelen van elk.

Beeldcredit: Skyler King
Vorig artikelDenk als (volwassen) kind van een ouder met psychische problemen of verslaving mee over de juiste ondersteuning voor jullie
Volgend artikelSoul Love