Kleuren geven ons altijd sensaties door. Kleurenpsychologie is erg belangrijk voor ons om, naast onze lichamelijke gezondheid, te leren over de welzijnsrelaties die we hebben met voedsel.

Rood voedsel is bijvoorbeeld niet alleen rijk aan vitamine C en antioxidanten, maar ook geweldig voor het geven van vitaliteit en energie. De rode kleur is goed om op een bord te hebben op koude dagen, omdat het een gevoel van warmte overbrengt.

Achter de kleur van voedsel staat informatie over wat bijdraagt aan onze gezondheid en ons welzijn. Er bestaat een consensus over de noodzaak om minimaal vijf kleuren op het bord te hebben. En hoe kleurrijker het is, hoe meer voedingsstoffen het heeft. Het merkwaardige is om op te merken hoe deze kleuren je laten voelen. Afhankelijk van wat er op het bord ligt, kun je je gelukkig, opgewonden, evenwichtig, kalm, enz. voelen. Elk voedingsmiddel binnen deze groepen bevat concrete stoffen met functionele en gunstige effecten voor de gezondheid.

Geel en oranje
Groenten en fruit van deze kleuren helpen om een gezonde huid te behouden en ons immuunsysteem te versterken. In deze groep vinden we de wortel, de pompoen, de mango, de citrus of de perzik. Deze voedingsmiddelen bevatten antioxidanten zoals bètacaroteen, die de huid voedt en beschermt; kalium, foliumzuur en vitamine C, een krachtige antioxidant die helpt bij de ijzerabsorptie.

Groen
Groen is de kleur van rust, frisheid en gezondheid. En dat is alles wat groene voedingsmiddelen ons tijdens de maaltijden doorgeven. Groene bladeren (spinazie, rucola en waterkers) hebben naast chlorofyl, wat verschillende gezondheidsvoordelen oplevert, ook een bron van fosfor en ijzer, ze brengen ons in een goed humeur en kalmte. Vanwege hun kalmerend effect zijn ze zeer geschikt voor mensen met eetaanvallen, omdat ze ook het gevoel van stabiliteit en balans brengen.

Paars
Voedingsmiddelen van deze kleur bestrijden veroudering en verminderen het risico op sommige soorten kanker. Deze groep omvat voedingsmiddelen zoals bieten, aubergines, bosbessen, pruimen, vijgen, bramen of zwarte druiven. Ze zijn rijk aan antioxidanten en fytochemicaliën.

Rood
Deze groep bestaat uit voedingsmiddelen zoals tomaten, rode pepers, aardbeien of frambozen. Ze zijn een geweldige bron van vitamine C, magnesium en bevatten zelfs fytochemicaliën, die verschillende soorten kanker voorkomen en het risico op ziekten van de urinewegen helpen verminderen.

Wit
Wit gekleurd voedsel zoals aardappelen, rijst, champignons, bloemkool en bananen zijn de beste bronnen van calcium en kalium. Deze mineralen zijn belangrijk voor het functioneren van het lichaam, omdat ze bijdragen aan de vorming en het onderhoud van botten, ze helpen bij de regulatie van de hartslag en zijn fundamenteel voor het functioneren van het zenuwstelsel en de spieren. Ze hebben B-vitamines en flavonoïden, die cellen beschermen.
Ze helpen bij de productie van energie, bij het functioneren van het zenuwstelsel en remmen het optreden van stolsels in de bloedsomloop.

Ondanks al deze verschillende kenmerken hebben alle groenten en fruit gemeenschappelijke voordelen: ze zijn zuiverend, hebben een laag natriumgehalte en een hoog watergehalte, wat diurese bevordert. Dankzij vezels helpen ze bovendien de darmfunctie, bloedglucose en cholesterol te reguleren.