Een bonkend hoofd of een zeurende pijn, lichtflitsen voor je ogen, onscherp of troebel zicht, je hoofd is wattig, je bent niet in staat nog helder te denken. Je zou kunnen zeggen dat hoofdpijn je leven behoorlijk plat legt. Je lichaam zegt letterlijk even ‘stop’.

Dat betekent een avond vroeg naar bed (of misschien al eerder omdat je het niet meer uit kunt houden) want de ibuprofen of de paracetamol verminderen de hoofdpijn niet. Dus gordijnen dicht, geluid uit en onder de dekens.

Hoofdpijn is een veel gehoorde klacht die verschillende oorzaken kan hebben.

Enkele oorzaken en een paar eenvoudige aanpassingen op een rijtje:

  • Stijve spieren in de nek en schouders, waardoor verkramping op kan treden bv door te lang achter elkaar achter je computer te zitten. Beweeg elke 55-60 minuten met je schouders en armen: kort met je armen zwaaien (opzij, omhoog, naar voren), denkbeeldig appels plukken aan een hoge boom (uitrekken), met je schouders rollen.
  • Onregelmatig leven. Je hebt geen regelmaat in je eet- en slaapmomenten. Je lichaam kan zich hier niet goed op aanpassen en dat veroorzaakt dan de hoofdpijn. Regelmaat terugbrengen kan al helpen.
  • Stress. Iedereen reageert anders op stress. Sommige mensen krijgen hoofdpijn, weer andere krijgen spijsverteringsklachten. Bewust naar je stress kijken en dat aanpakken: succes verzekerd.
  • Te weinig slaap. Hierdoor raak je vermoeid en dan kun je hoofdpijn krijgen. Neem wat rust en ga vroeg(er) naar bed. Of zeg (enkele) afspraken af.
  • Te veel slapen. Bij te lang of te veel slapen (bijv. in het weekend uitslapen) doorbreek je je normale ritme en kun je na het wakker worden een bedompt of wattig gevoel in je hoofd hebben. Elke morgen rond dezelfde tijd opstaan geeft ritme en kan al werken.
  • Veel en al vroeg in de morgen koffie drinken op het werk. In het weekend is je ritme anders (minder en later op de dag koffie) waardoor je een soort ontwenningsverschijnsel krijgt, de zogenaamde weekend-hoofdpijn. Koffie minderen dus. Drink bijv. groene thee of water.
  • Overgevoeligheid of allergie voor voeding. Sommige personen kunnen bijv. chocolade, suiker, granen of melkproducten niet goed verdragen en krijgen dan hoofdpijn. Uitzoeken welke voeding jou triggert.
  • Te weinig water drinken. Je verliest overdag en ‘s nachts veel vocht, zoals op een hele warme dag als je veel transpireert. Hoofdpijn kan een teken zijn dat je lichaam meer behoefte heeft aan water. Heb je beginnende hoofdpijn, drink dan eens een glas water. Misschien helpt het wel.

Bovenstaande heeft veelal te maken met lifestyle. Je zou eens na kunnen gaan of jij een van deze hoofdpijnen herkent. Eventueel samen met een (voetreflex)therapeut kun je bekijken of en wat er anders kan in je leven, waardoor de hoofdpijn kan verminderen. Het spreekt voor zich dat je bij langdurige hoofdpijn altijd een arts dient te raadplegen.

Bijdrage: Brigitte Koch