Om op de plaats van een wond een nieuw weefsel te kunnen aanmaken, heeft ons lichaam een aantal voedingsstoffen nodig die als grondstof dienen, die in verschillende voedingsmiddelen zitten en die helpen bij het genezen van de huid.

Het opnemen van deze voedingsmiddelen in de voeding en het begrijpen van hun rol in dit proces is dus erg belangrijk voor degenen die herstellen van een snijwond veroorzaakt door een operatie of een ongeval.

Genezende voedingsmiddelen, zoals sinaasappel en ananas, zijn belangrijk voor herstel na een operatie, omdat ze de vorming van het weefsel vergemakkelijken, de wonden sluit en de littekenmarkering helpt verminderen.

Om de genezing te verbeteren, is het ook belangrijk om het lichaam goed gehydrateerd te houden, omdat de huid elastisch is en het voor het litteken beter is.

Zie hieronder andere voedingsmiddelen die bijdragen aan genezingsproces van de huid

1. Rood fruit
Ze bevatten flavonoïden, die de wanden van bloedvaten beschermen en het ontstekingsproces bestrijden. Daarnaast hebben aardbeien, bramen, frambozen en kersen bijvoorbeeld een natuurlijke antioxidant die de afweer van het lichaam tegen infecties kan versterken en de huidelasticiteit kan behouden.

2. Peulvruchten
Peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kikkererwten zijn ook rijk aan eiwitten met een hoge voedingswaarde, met als voordeel dat ze cholesterolvrij zijn, waardoor de vleesconsumptie in evenwicht kan worden gebracht. Met name bonen en linzen zijn rijk aan ijzer, een belangrijk mineraal voor bloedcellen om zuurstof en voedingsstoffen naar de wond te brengen en genezing te bevorderen.

3. Paarse groenten en fruit
Bieten, aubergines, rode kool, açaí, druiven en kersen zijn enkele voorbeelden van voedingsmiddelen die hun karakteristieke kleur hebben door de aanwezigheid van anthocyanine, een pigment met ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen.

4. Lijnzaadmeel en chiazaad
Ze zijn rijk aan Omega 3, een soort vetzuur (vet), dat de immuunrespons van het lichaam stimuleert en helpt bij het reguleren van ontstekingen.

5. Citrusvruchten
Citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C, een micronutriënt die bekend staat om zijn krachtige antioxiderende werking; dit betekent dat deze vitamine de schade door vrije radicalen bestrijdt en het herstel van de huid bevordert.

Een andere reden voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, is dat het deelneemt aan de aanmaak van collageen, het eiwit dat verantwoordelijk is voor het ondersteunen van de huid en dat ook werkt in het genezingsproces.

6. Noten
Net als pompoen en zonnebloempitten leveren noten ook vitamine E, daarnaast bieden ze goede hoeveelheden zink, een mineraal dat het lichaam nodig heeft om collageen aan te maken. Deze eigenschappen maken voedingsmiddelen zoals amandelen, pinda’s, cashewnoten, paranoten, walnoten en pistachenoten essentieel voor genezing.

Om deze en andere voordelen te combineren, kun je producten consumeren zoals de mix van zaden en noten of de noten mengen met de rode vruchten, wat een goede snackoptie is.

Foto: Shane