Heb je last van slapeloosheid en/of droom je te veel, soms word je moeër wakker dan toen je naar bed ging? Weet dat de oplossing voor je probleem kan zijn om te mediteren voor het slapen gaan.

Wanneer we naar bed gaan is het soms lastig om te ontspannen en in slaap te vallen. Dit komt omdat we ons op deze momenten vaak bewust worden van overmatige zorgen. Dit is ook het moment om te beseffen dat we macht over onze geest moeten hebben, deze focus moeten we trainen.

Om gemakkelijker in slaap te vallen moeten we eerst tot rust komen. Door je te concentreren op je ademhaling ontspant je lichaam zich waardoor je gemakkelijk in slaap kan vallen. Goede slaap is nodig om de geestelijke en lichamelijke gezondheid te herstellen. Meditatie voor het slapen gaan kan je hierbij helpen. Dit doen is eenvoudig, hoewel het in het begin misschien moeilijk lijkt, maar er is alleen je vastberadenheid voor nodig om je op te concentreren.

Hoe te mediteren voor het slapen gaan

1. Focus: focus op gewoon slapen. Houd er rekening mee dat het belangrijkste doel van meditatie is om een heerlijke slaap te bereiken. Een goede tip om op te focussen is om je te concentreren op je eigen ademhaling.

2. Draag comfortabele kleding: geen strakke kleding en/of harde en plakkerige stoffen. Kies die lichte en comfortabele outfit waarmee je je comfortabel voelt. Het kan een pyjama zijn, een nachthemd, flanellen shorts met een los shirt, enz …

3. Neem een douche: laat het water langzaam over je lichaam stromen en geniet ervan! Als het erg koud is, kies dan voor warm water. Als het heet is, kies dan voor koud water. De impact tussen temperaturen zorgt ervoor dat je lichaam onmiddellijk ontspant.

4. Kies een relaxing slaap muziek: er zijn verschillende afspeellijsten met nummers voor meditatie in toepassingen zoals Spotify of YouTube zelf. Kies een favoriete nummer, waarvan je ontspant.

5. Stretchen: stretchen kan vóór, tijdens of na de meditatie. Het belangrijkste is om elk deel van je lichaam te voelen. Door te stretchen ontspant je lichaam waardoor je gemakkelijker in slaap valt.

Meditatie voor het slapen heeft tal van voordelen en kan wonderen voor je gezondheid tot gevolg hebben!

Vorig artikelGember thee helpt vermoeidheid te bestrijden
Volgend artikel4 redenen waarom je bewerkt voedsel zou moeten vermijden