We ervaren allemaal op een bepaald moment in ons leven angst: of we nu op een baan wacht of wacht op het resultaat van iets dat we hebben gedaan. Het is een veel voorkomende emotie voor de mensheid, maar in hoge doses genereert het veel stress, en in meer ernstige gevallen leidt het tot isolatie en de onmogelijkheid om beslissingen te nemen.

Zorgen en extreme angst voor eenvoudige routinematige gebeurtenissen worden alledaags bij angstige beelden, die ook verontrustende lichamelijke klachten veroorzaken. Om meer te weten over deze psychische aandoening, zijn hier een paar feiten over angsten:

Het beoefenen van fysieke oefeningen vermindert de angst. Volgens psychologen stimuleert het beoefenen van fysieke oefeningen het lichaam om serotonine te produceren, een stof die het genot gevoel verhoogt. Angststaten veroorzaken grote angst en verdriet, dus dit is een goede manier om de symptomen van de ziekte te bestrijden.

Voor degenen die niet geïnteresseerd zijn in sportscholen en sport, is wandelen misschien een goede optie. Door het gedurende de week minstens drie keer te doen, vermindert het de angst, dit omdat we tijdens het lopen nadenken over de dingen die ons angstig maken, waardoor we en een gevoel van opluchting krijgen.

Bepaalde voedingsmiddelen die kunnen helpen angst te beheersen
Tryptofaan is een aminozuur voorloper van serotonine en is aanwezig in voedingsmiddelen zoals bananen en chocolade. Het vermindert de symptomen van angst en kan, als het op een gebalanceerde manier in het menu wordt aangepast, grote voordelen opleveren. Het is ook mogelijk om tryptofaan in te nemen via capsules, op voorwaarde dat het medische advies gebeeurt.

Theeën die helpen om angst te verminderen
Bepaalde theeën bevatten stoffen die op ons lichaam werken als milde kalmerende middelen en kunnen helpen bij het beheersen van meer uitgesproken angstaanvallen. Volgens de psycholoog Adriana de Araújo zijn de planten die het best bekend staan voor het bezitten van eigenschappen die tegen angst inwerken, zijn passiflora, melissa, camomila en valerian.

Angst neemt je concentratie weg
Wanneer je op het punt staat een test te doen of te studeren, kunnen je hersenen verlamd raken, omdat degenen die angstig zijn de beste resultaten willen hebben. Vanaf het moment dat je verdwaalt in je emoties, wordt je lichaam versneld en kun je je niet concentreren op je taken.

Yoga kan angst verminderen
Een van de belangrijkste symptomen van angst is het gevoel van gebrek aan controle over jezelf. Door yoga te beoefenen, leer je om je geest en je lichaam te beheersen. Door middel van ademhalings-, lichaams- en meditatieve technieken, stimuleert lichaamsbeweging een groter verband met wie het is, waardoor het zelfbeheersende, essentiële hulpmiddel in de beheersing van angst komt.

Foto: Daryn Stumbaugh
Vorig artikelVoormalig ballerina lanceert na herseninfarct, Total Health Academy
Volgend artikel3 manieren om je empathisch vermogen te vergroten