Wat is Spirulina? Hoewel het bekend staat als een blauwgroene algen, is Spirulina eigenlijk een cyanobacterium. Het is een fotosynthetische bacterie die leeft in meren en rivieren met een hoge pH, extreem voedzaam (kan worden geconsumeerd door mens en dier).

De Azteken gebruikten het al als voedsel, en met NASA die de teelt en consumptie voorstelt aan astronauten op lange termijn ruimtemissies, is Spirulina opnieuw populair geworden. Daarnaast levert het voordelen op, zoals het vergroten van de aandacht en het verbeteren van de stemming en dispositie, omdat het rijk is aan magnesium, een mineraal dat helpt bij het produceren van hormonen.

Samenstelling van Spirulina en voordelen voor uw gezondheid
Spirulina bevat ongeveer 85% tot 95% verteerbaar eiwit. De aminozuren die aanwezig zijn in spirulina zijn: vitamines, fytonutriënten en mineralen, waarvan vitamine B12, antioxidant bètacaroteen, gamalinolzuur, ijzer en chlorofyl, fytonutriënten (die werken op het immuunsysteem en die de gezondheid van cellen bevorderen) zoals sulfolipiden, polysacchariden en phycobilins.

Het gebruik van Spirulina is nuttig om de gezondheid te handhaven, als een bron van energie, om het lichaam te ontgiften, om beroertes en infecties te voorkomen en om menstruatiesymptomen te verlichten. Fenylalanine in spirulina veroorzaakt een verzadigingsgevoel dat ertoe leidt dat iemand minder eet en kan worden geconsumeerd door mensen met obesitas zonder het risico van voedingsverliezen. Er zijn geen beperkingen voor het nemen van spirulina, iedereen kan het consumeren, vooral diegenen die lijden aan spijsverteringsproblemen.

Spirulina wordt veel gebruikt door mensen die strikte dieetvoorschriften volgen, zoals vegetariërs, die het consumeren vanwege hun hoge vitamine B12-gehalte. Voor sporters wordt het aangeraden gezien hun hoge eiwitconcentratie (20 keer de waarde van soja en 200 keer de waarde van rundvlees) en afwezigheid van vetten of koolhydraten. Spirulina in vergelijking met andere supplementen is beter verteerbaar en wordt beter opgenomen.

Voedingsprofiel
Om je een idee te geven van hoe voedzaam het is, biedt een eetlepel Spirulina droog poeder (7 g) 20 calorieën en bevat:

  • 4 g eiwit (en omvat alle essentiële aminozuren), 1,7 g koolhydraten, 0,3 g vezel en 1 g vet (met vetzuren 6 en 3 in de verhouding van 1,5: 1);
  • 21% van de dagelijkse aanbevelingen van koper, 11% van ijzer, 7% van mangaan en 3% van kalium, magnesium en natrium;
  • 15% riboflavine, 11% thiamine, 4% niacine en 2% pantotheenzuur, foliumzuur, vitamine K en E.

Een belangrijk voorbehoud is dat Spirulina, in tegenstelling tot wat op de markt is aangekondigd, geen bron van vitamine B12 is. De cyanobacterium presenteert de pseudovitamine B12, die biologisch inactief is bij mensen.

Voordelen van Spirulina
Naast het helpen om af te vallen, staat spirulina bekend als een superfood omdat het een hoog gehalte aan eiwitten en verschillende vitaminen en mineralen bevat, met voordelen zoals:

  • Zuivert het lichaam vanwege het diuretische gehalte en de ontgiftende eigenschappen;
  • Verbetert vermoeidheid door de vorming van melkzuur in spieren na lichamelijke activiteit te voorkomen;
  • Voorkomt vroegtijdige veroudering door rijk te zijn aan antioxidanten, zoals vitamine A;
  • Helpt bij spierherstel, is rijk aan ijzer, magnesium en omega-3;
  • Vermindert ontsteking door omega-3 te bevatten;
  • Voorkomt kanker, is super antioxidant en rijk aan micronutriënten zoals zink en selenium.

Spirulina is geïndiceerd als een superfood en biedt voordelen voor het hele lichaam. Het is geïndiceerd in verschillende stadia van het leven en bij de preventie en behandeling van ziekten, met name in gevallen van obesitas, gelokaliseerd vet, ouderdomspreventie en spierherstel van lichamelijk activiteiten.

Vorig artikelVoedsel die je mooier maken
Volgend artikelSchildklierproblemen