Weet je nog wat je dacht tijdens je laatste maaltijd? Als het antwoord nee is, is het een teken dat je tijdens het eten gedachten laat rondvliegen. Maar de hersenen trainen om zich op elke stap van de maaltijd te concentreren, kan verzadiging bevorderen en een ervaring bieden die rijk is aan nieuwe smaken. Deze praktijk staat bekend als Mindful Eating, gericht op mindfulness tijdens het eten.

Zoals de naam al doet vermoeden betekent het bewust eten. De praktijk, die gebaseerd is op mindfulness, lijkt onze relatie met voedsel te veranderen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het niet gerelateerd aan diëten of voedselbeperkingen. Het is ook niet direct betrokken bij levensstijlen, zoals veganisme bijvoorbeeld. Het is niets meer dan een zeer waardevolle praktijk van zelfzorg en gezondheid, vooral vandaag.

Lees dit artikel als je wilt weten wat de voordelen zijn van bewust eten en wat het de gezondheid brengt:

1. Beheert emoties beter
Volgens psycholoog Susan Albers schrijft ze in een artikel, geschreven voor de Huffington Post, dat mensen soms beperken of te veel eten als een manier om met negatieve gevoelens om te gaan, om ze af te leiden van hun zorgen.

‘Als je gezonder kunt omgaan, zoals voorzichtig ademen en angst loslaten, heb je geen controle over je emoties via je voedselkeuzes’, zegt Susan Albers.

2. Leert onszelf beter kennen
Eén van de grote voordelen van bewust eten is ongetwijfeld zelfkennis, omdat je honger kunt onderscheiden van het verlangen om te eten. In veel gevallen worden we overweldigd door emotionele honger omdat we niet kunnen begrijpen of honger een noodzaak is of slechts een wil voor onze emoties.

3. Bewust eten
Het is gemakkelijk om door maaltijden te haasten zonder te genieten van het eten op het bord. Gezien de oorsprong van het voedsel dat je lichaam voedt, kun je betere beslissingen nemen voor je gezondheid en voor de planeet.

Vraag jezelf, voordat je vandaag maaltijden en/of snacks gaat eten, het volgende af:
Waar komt dit eten vandaan, moest dit voedsel een lange afstand afleggen om je bord te bereiken? Wat is er gebruikt bij het verbouwen van jouw voedsel? Hoelang duurde het? Met deze eenvoudige mindfulness-oefening kun je beter begrijpen hoe je verbonden of niet verbonden bent met het maken van je eten.

4. Introduceert nieuwe smaken in het gerecht
Heb interesse of nieuwsgierigheid naar voedingsmiddelen die je niet kent. Een nieuwe groente kopen wanneer je naar de supermarkt gaat, is een manier om nieuwe smaken te ontdekken en het één, twee, drie, tien keer te proberen! Het is normaal dat je iets niet voor de eerste keer lekker vindt. Geef je smaakpapillen meer kansen!

5. Aandacht geven aan je eten
Onthoud ook dat eten niet alleen kauwen is. Richt je aandacht op de textuur, geur, uiterlijk en zelfs het geluid dat voedsel maakt wanneer je erop kauwt. Dit geeft net zoveel plezier als slikken.

Kortom: De praktijk moedigt bewuste keuze aan, evenals respect voor het eigen lichaam. Als we stoppen om daadwerkelijk tijd aan ons eten te besteden, maken we betere keuzes en daarmee vermijden we voedingsmiddelen die voorheen schadelijk waren voor ons lichaam.